Stiv pik
brevkassespørgsmål af
Jens
12 år
Hej
Jeg er en dreng på 12 år jeg har stiv pik hele tiden selvom jeg ikke er kommet langt inde i puberteten, men jeg Har set lidt porno med nogen af mine venner, men det er lang tid siden og jeg har lovet mig selv at jeg aldrig ser det igen, men jeg tænker på det nogen gange og jeg vil gerne glemme det, men jeg kan IKKE.  Hjælp

Svar:
Hej Jens,
Du er ikke alene om at være frustreret over ufrivillig stiv pik. Det er helt normalt, når man begynder at komme i puberteten, men det kan være meget irriterende og komme på alle mulige tidspunkter, hvor det ikke lige er så heldigt. Der er ikke så meget at gøre ved det, når alle hormonerne raser rundt i kroppen, så er det svært at styre, hvornår ens pik bliver stiv. Du kan overveje at gå i nogle lidt stramme bukser, så det ikke er så synligt, gå på toilettet og vente til den er faldet ned igen, og så prøve at tænke på noget andet i stedet for at gå i panik. Det er også en god idé at onanere regelmæssigt, men det er som sagt helt normalt, og alle drenge oplever det og ville nok ønske, at der var mere at gøre.
Du skriver ikke noget om, hvad det er der gør, at du ikke har lyst til at se porno igen. Porno er lavet til voksne, og kan være voldsomt, så jeg forstår godt, hvis du er blevet lidt forskrækket over det eller tænker, at det ikke lige er noget for dig. Det er også helt okay, og det er meget forskelligt fra person til person, hvad man godt kan lide. Det er ikke forbudt at se det, og der findes mange forskellige slags porno, så hvis du synes, at det var lidt spændende, kan du prøve at udforske det lidt mere. Det kan være en idé at prøve at bruge lidt tid på at tænke over, hvad det er der gør, at du kommer til at tænke på det porno I så for lang tid siden, og hvordan du har det med at have set det. Hvis du finder ud af hvad der er på spil, kan det være, at det ikke fylder så meget for dig mere. Hvis du kommer til at tænke på det igen i fremtiden, kan du prøve at fokusere på noget andet eller snakke med dine venner om det - måske har de det heller ikke godt med det? Når man er en gruppe af venner sammen, kan man godt komme til at sige ja til noget, som man egentlig ikke har lyst til, hvis alle de andre gerne vil det samme. Jeg ved ikke, om det er det, der er sket i din situation, men hvis det er, er det super vigtigt, at du får sagt fra, hvis noget lignende skulle ske igen. Selvom det kan være svært lige, når man står i situationen, er det vigtigste at lytte til sig selv og kun gøre det, man har det godt med, også selvom andre mener eller vil noget andet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette