pinlig oplevelse på stranden
brevkassespørgsmål af
...
10 år
hej. der skete noget mega ubehagligt og pinligt for nogen dage siden. min klasse skulle cykle til stranden og bade. vi havde to lærer med. jeg skulle meget på wc og jeg sagde det til min lærer imens vi cyklet og hun sagde bare du må nødt til og holde dig. og da vi kom til stranden kunne jeg ikke holde mig mere og jeg kom til at tisse og lave pølser i bukserne. min lærer sagde vi skulle skifte til badetøj, men jeg sagde jeg havde meget ondt i maven og jeg ville ikke bade. hun sagde det skal du, fordi det er skole selvom vi er på tur. så begyndte jeg at græde og hun spurgte om jeg var kommet til at tisse i bukserne fordi du er helt våd jeg sagde ja og jeg har også lavet.
så sagde hun højt , er du kommet til at lave i bukserne , nå men så må du jo gå på toilettet og tørrer dig og vaske dig . hun kom ind og hjalp og sagde at det var ulækkert og det gør store piger ikke. alle vidste hvad der var sket og de grinede og kun min bedste veninde sagde , du skal ikke være ked af det ,.
mit spørsmål er er det okay at min lære siger at jeg skal holde mig når jeg siger at jeg skal meget på wc : og er det okay at hun siger det højt til klassen og siger at det er ulækkert

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Det lyder som en virkelig ubehagelig oplevelse du har været ude for, og ud fra det du fortæller, lyder det som om, at din lærer håndterede hele situationen rigtig dårligt og forkert.
Det er ikke i orden, at din lærer sagde højt foran alle, at du var kommet til at lave i bukserne. En lærer skal behandle sine elever med respekt og ikke udsætte dem for ubehagelige situationer. Hverken i enerum eller over for resten af klassen. Så jeg synes at det din lærer gjorde, var forkert. Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det.
Mit råd til dig vil være, at du kan overveje at fortælle dine forældre om situationen og om, hvordan din lærer opførte sig, og så kan dine forældre måske fortælle din lærer, at det ikke var okay, og at det var rigtig ubehageligt for dig.
Måske gav din lærer dig ikke lov til at gå på toilettet da I cyklede, fordi at hun tænkte, at det ville forsinke hele turen. Men derfor burde hun have spurgt dig, om du godt kunne holde dig. Og i selve situationen burde hun have hjulpet dig, og ikke sagt noget om at det var ulækkert eller forkert, og på ingen måde inddrage alle andre i dit uheld. Det var jo ikke noget du kunne gøre for, men netop et uheld. Så hvis hun får at vide af dine forældre at det ikke var så god en måde hun håndterede det på, kan hun forhåbentlig give dig en undskyldning, og huske det til en anden gang hvis der er nogle elever der siger, at de skal på toilettet.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og at I finder en løsning på det.
De bedste hilsner fra
Laura.