Startet på p-piller men er forvirret

brevkassespørgsmål

Startet på p-piller men er forvirret

brevkassespørgsmål af
Mathilde
19 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hejsa. Jeg har været på p-piller siden jeg var 16 og er altså nu 19 et halvt. Jeg oplevede for nogle måneder siden store problemer, hvor jeg altså nærmest gik og havde kronist mens/pletblødning i 3 måneder og valgte derfor at stoppe på dem. Jeg har så gået og ventet på, at jeg fik min mens, for at kunne starte igen. Det troede jeg så, at jeg gjorde. Det passede med, at der ca. Var gået 3 uger siden sidst osv. Dog er det stoppet ret hurtigt og blødningerne nåede ikke at blive særligt voldsomme. Men nu er jeg altså startet på p-pillerne igen, dog uden (måske) at have startet på dem i forbindelse med mens. Det jeg så gerne vil vide er, tror I at det var min mens og er jeg sikker mht. graviditet? Hilsen Mathilde

Svar:

Kære Mathilde

Tak for dine spørgsmål.
Hvis man har taget p-piller i flere år op gennem sin pubertet kan det godt ses at p-pillerne ikke har samme effekt på at modvirke uregelmæssig blødning som da du startede på p-pillerne, fordi din krop og hormonniveauer ændres under puberteten. Du vil dog stadig kunne bruge p-pillerne som prævention trods pletblødningen. Hvis du har taget p-pillerne uden pauser er det helt forventeligt at du på et tidspunkt vil få det man kalder for en gennembrudsblødning, hvor slimhinden i livmoderen afstødes og fornyes. Her skal man holde pause i en uge for så igen at genoptage p-pillerne.

Det lyder derfor rigtig fint at du har holdt en pause med p-pillerne pga dine blødningsgener som har stået på i flere mdr. Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale dig at tale med din egen læge om dine blødningsgener. Så kan I sammen vurdere om om du stadig skal fortsætte på dine nuværende p-pilller eller om man skal forsøge en anden type p-piller, hvor hormonsammensætningen er lidt anderledes og måske virker bedre for dig så du undgår pletblødninger i fremtiden.

Det er sandsynligvis din menstruation du fik efter de 3 uger pause, også selvom at blødningen var mindre end vanlig. Dog har du ikke været beskyttet mod at kunne blive gravid i den tid hvor du ikke tog p-piller. Du er heller ikke sikker på, ikke at være gravid fordi du havde en mindre blødning efter 3 uger. Hvis du derfor har dyrket ubeskyttet sex eller er i tvivl om du kan være blevet gravid i tidsrummet, vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest.

Husk at p-piller beskytter mod graviditet med det samme hvis du påbegynder dem på din første menstruationsdag.
Hvis du glemmer en pille skal du tage den hurtigst muligt også selvom det betyder at du skal tage to p-piller samme dag. Hvis der er gået mere end 36 timer siden sidste p-pille skal du bruge beskyttelse med kondom i de næste 7 dage. Har du glemt p-pillerne i mere end én dag, skal du straks tage den sidste glemte pille og den næste pille som du normal vil, springe pausen over og gå direkte til næste blisterpakke samt bruge kondom i 7 dage.

Jeg håber at det var svar på dine spørgsmål.

MVH Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål