Stalking
brevkassespørgsmål af
Ulven
15 år
Hey Cyberhus
Har skrevet ind før og fik hjælp på mit problem nu prøver jeg så med et der er mere i en anden boldgade
Er 15 år og var for over halvandet år siden ovre på en anden skole da jeg havde fået fri før og havde venner der. Da jeg kommer hjem skriver en pige til mig og skriver at hun så mig og jeg virkede sød osv. Skrev det til mine venner som skrev jeg skal holde mig fra hende så det gør jeg men hun bliver ved med at skriv til mig selvom jeg blokere hende laver hun bare nye pofiler. hun har så taget billeder fra min facebook og sender til mig og mine venner, hun har også selv taget billeder af mig i offentligheden hvor jeg ikke har været bevidst om det. På sociale medier skriver hun også om mig og det er ikke rigtigt det hun skriver. Vil mest af alt bare havde det til at stoppe fordi der bliver spredst rygter om mig og hun tager billeder af mig og min familie. Så vil høre hvad man kan gøre i denne sitiuation. Har skrevet til hende og alt det der men intet har hjulpet. Det eneste jeg endnu ikke har gjort er at melde det, men er der noget at melde? Og er der ellers andet jeg kan gøre fordi dette skal stoppe! Håber virkelig på at høre svar hurtigst muligt.

Svar:
Hej Ulv,
Tak for dit spørgsmål. -Det forstår jeg godt at du deler; det er en svær en!
Det som hun gør, er ulovligt. Hun må ikke tage billeder af dig, sprede rygter om dig på den måde eller tage billede fra dine profiler og så udgive sig for at være dig. -Helt kort sagt, så skal hun lade dig være i fred, hvis det er det du vil have.
Det er rigtig godt, at du har prøvet at tage snakken med hende - surt at det ikke har hjulpet. Et skridt på vejen inden du evt. melder det, kunne være at sige det til hendes forældre. Du er 15, så hvis vi går ud fra at hun er jævnaldrende, så bor I begge to hjemme hos jeres forældre endnu. Prik til din far eller mor, sig at du har brug for deres hjælp og smid kortene på bordet. Du har ikke gjort noget forkert, og det burde være nemt at finde en kontakt til pigens forældre - evt. via skolen; de vil også være interesserede i, at politiet ikke inddrages. Det hun gør kan meldes til politiet, men jeg synes det er fint, at du leder efter løsninger uden at skulle melde hende. Du skal ikke være bange for at gå til dine forældre med sådan en omgang her; det er det de er der for, at hjælpe, støtte og vejlede - og engang imellem har forældre ret godt styr på den slags :)
Jeg håber det hjælper.
//Christian