Hvor stor er chancen
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hvor stor er chancen for at en hacker får adgang til kameraet på ens mobil? I hvilke tilfælde vil det være muligt? Og hvad kan årsagen være?

Svar:
Hej med dig.
Som udgangspunkt er det svært at hacke sig ind på en mobil og derfra få adgang til kameraet. Der er dog også tilfælde, hvor det sker, men for at det kan ske kræver det, at der er en sikkerhedsbrist, hvor en hacker vil kunne komme igennem. Fx sker det nogle gange, at der bliver opdaget fejl i mobilers styresystemer, og så skal man opdatere mobilen for at lukke det sikkerhedsbrist. Det kan også ske, hvis man downloader apps eller programmer fra ukendte kilder. Derfor skal man altid være opmærksom på, hvad man henter ned på ens mobil eller computer for dens sags skyld. Man skal også altid være opmærksom på ikke at klikke på links, som man ikke ved hvor fører hen.
Så.. Man er som udgangspunkt ret sikker på ikke at blive hacket, hvis man opdaterer sin mobil, ikke downloader eller klikker på links til noget, man ikke ved hvad er elller hvor kommer fra.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille