Catfishing
brevkassespørgsmål af
Line
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en af de mennesker som synes at internettet er en stor fejl, da jeg har været udsat for mange uheldige episoder ved at søge lidt rundt. Da jeg var tolv var internettet en hel ny verden for mig, og der var ingen der fortalte mig at der var regler, så jeg gjorde egentlig bare hvad end der var sjovt. Det var for det meste onlinespil for piger eller youtube videoer, indtil jeg fandt en anonym chatting hjemmeside (som nok ikke eksisterer længere).
Jeg kom til at chatte med en pige som var meget ældre end jeg var på tidspunktet. Problemet var bare, at jeg løj og sagde at vi var på samme alder, og at jeg også var en dreng, og hun troede på det. Men jeg var helt forelsket i hende. Det var også på det tidspunkt jeg fandt ud af, at jeg var bisexual.
vi holdte kontakten i mange år, jeg sendte hende en gang imellem nogle billeder af nogle ikke særlig kendte fyre jeg fandt på internettet for at jeg skulle virke så ”virkelig” som overhovedet muligt, og vi snakkede aldrig på skype. Jeg understreger også lige at vi forblev venner, men jeg kan godt huske der var en periode med et eller andet romantik. Hun sendte mig aldrig billeder af sig selv.
Og da jeg blev ældre og ældre indså jeg at det jeg havde gang i var meget forkert, men efter alle de år kunne jeg ikke få mig selv til at konfrontere hende omkring det. Så besluttede jeg mig for at holde op med at skrive til hende så vi kunne ende vores venskab. Hun stoppede også, og eventuelt skrev vi farvel til hinanden og vi ønskede det bedste for hinanden. Vi har ikke skrevet siden.
Jeg vidste også at hun havde det meget mentalt dårligt, hvilket nok også var en grund til at jeg ikke bare kunne sige det til hende, og jeg kommer nok aldrig nogensinde til det nu. Som en person som også har udviklet angst og depression, var jeg bange for at hun ville gøre noget farligt hvis hun blev overvældet. Men nu er det helt ovre.
Jeg skammer mig meget når jeg tænker over det, og jeg ville ønske det aldrig var sket. Jeg prøver ikke at være for hård mod mig selv, da jeg trods alt kun var et barn og at det nu hører fortiden til. Jeg catfishede også et par andre dengang, men ikke noget der varede mere end et par måneder eller var seriøst. Det er noget jeg aldrig gør igen, men jeg har det stadig svært ved at komme over det.

Svar:
Kære Line.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt mærke, at du er meget tynget af dårlig samvittighed, fordi du godt ved, at det, du gjorde, var forkert. Med det sagt, så er jeg helt enig med dig i, at det er vigtigt, at du prøver ikke at være alt for hård ved dig selv, da du ikke var ældre, og det hører til livet, at man laver fejl - og særligt, når man er barn og ung, fordi det er sådan man lærer og egentlig bliver dannet som menneske. Og som jeg hører dig, så har du lært virkelig meget af det her, og det er vigtigt.
At du har svært ved at komme over det, tænker jeg kan hænge sammen med, at der var lidt mere på spil end at lyve i et øjeblik og ikke kunne komme ud af løgnen igen. For som du selv skriver, fandt du ud af, ved at skrive med hende, at du er biseksuel. Derfor tænker jeg også, at du (nok ubevidst) har gået lidt længere med hende, fordi det har vækket nogle følelser i dig, og at du faktisk blev meget klogere på dig selv. Og det kan være svært at tænke og handle helt rationelt, når der er følelser på spil. Men det betyder også, at du her efterfølgende måske ikke helt kunne genkende dig selv i det, du gjorde, og måske er det derfor det stadig påvirker dig meget? Nogle gange gør vi noget, som ikke passer med vores egen selvforståelse - altså måden vi ser os selv på og forstår os selv. Og det kan gøre os så grundlæggende forvirret, at vi kan have svært ved at slippe det igen, fordi vi er i en indre konflikt med os selv. Og jeg tænker på, om det er det, der sker for dig lige nu. Det her med at komme i konflikt med vores egen selvforståelse er noget vi alle kommer ud for på et tidspunkt, ofte når vi er i midt i en udvikling. Så min pointe er, at det er helt naturligt at gøre noget, som man normalt ikke ville gøre - ofte fordi der er nogle større ting på spil som fx følelser, seksualitetsforståelse osv. Og det er vigtigt at have den erkendelse for at kunne komme videre efterfølgende - altså du gjorde som du gjorde, fordi der var noget mere på spil for dig, og det ikke er fordi du bevidst har prøvet at såre en anden person.
At du er ked af alt hvad der er sket, tænker jeg siger rigtig meget om dig som person - på en positiv måde. Du har en stor samvittighed og jeg kan læse, at du har enormt meget empati for hende pigen, og aldrig har ønsket at såre hende, og derfor heller ikke fortalte hende sandheden om dig selv. Det hører med til forklaringen på, hvorfor du har svært ved at komme videre, og selvom det måske er svært at se, så synes jeg egentlig at det er positivt, at du har dårlig samvittighed. For prøv at tænk, hvis du ikke havde. Hvis du var fuldstændig ligeglad med, at du har løjet og måske holdt hende her for nar ved at udgive dig for at være en anden end du er. Så hvis du kan, så prøv at se om du ikke kan vende din dårlige samvittighed og skam om til noget positivt for dig.
Men selvom det er meget naturligt, at du har det som du har det nu, så er det vigtigt, at du finder en måde at komme videre - får en slags afslutning. Og det er nok kun dig selv, der ved hvad der skal til for virkelig at få afsluttet det her. Selvom du ikke kunne få dig selv til at konfrontere hende med, at du i virkeligheden selv var en pige, da I skrev sammen, kan det måske godt være det, du har brug for nu, hvor I begge har fået lidt afstand til jeres forhold/venskab. Du kunne fx skrive en form for brev til hende, hvor du forklarer alt - egentlig det, som du så fint har skrevet i dit brev til os. Måske behøver du ikke sende det til hende, for det kan også være rigtig godt for dig at få alle dine tanker og følelser ned på skrift, så du kan se det for dig. Derudover kan det også være en god idé, hvis du fortæller nogen om det - dine forældre, en god veninde eller en anden person, du er tæt med. For det hjælper virkelig at snakke om svære ting, selvom det ikke nødvendigvis løser noget. Men det kan aflaste vores tanker og sind at få det hele ud.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og råd, og jeg håber, at du finder en måde at komme videre på.
Mange hilsner Pernille