sprækker eller revner på penis
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg spørger jer fordi jeg er meget bange og forvirret.
Jeg har inden får 1 år (ved ikke hvor lang tid det er men tror det er ret nyt) fået rævner eller sprækker eller hvad det hedder i min forhud og på den nederste del af mit penishovde, det gør ikke ondt, og kan næsten mærke det overhovedet, men det er meget grimt at se på. man kan næsten ikke se det når den er slap men når den er i fuld størrelse bliver rævnerne store. som sagt kan jeg ikke mærke det og det forstyrre mig ikke.  det er bare blevet værre og værre og jeg kan se at der kommer flere rævner
vil rigtig gerne have svar på om hvad jeg skal gøre for at stoppe det og om det kan hele igen
er bange for om hvis en pige ser det at hun vil synes det var ulækkert og gå fra mig
på forhånd mange tak

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål.
Revnerne i forhuden kan skyldes flere forskellige ting, men det er sjældent noget farligt og i langt fleste tilfælde kan der gøres noget ved det.
Det du beskriver kunne godt lyde som enten betændelse eller irritation i forhuden eller skrøbelig forhud. De ting kan behandles med forskellige cremer fra lægen, som godt kan få det til at hele igen. Man er nok nødt til at undersøge forhud og penis for at kunne sige mere præcist, hvad der er tale om. Derfor vil jeg egentlig anbefale dig at gå til lægen og få kigget på det, så du kan få en recept på den slags creme der virker bedst for dig. Der er mange som synes det kan være lidt pinligt, men husk på, at vi læger har set den slags mange gange før.
Der kan også være tale om tør hud, og brug af sæbe der kan være en årsag til at huden udtørrer og sprækker. Derfor kan det kan være en god ide kun at vaske penis og forhud i vand, når man er i bad. Bagefter kan man smøre forhuden med en almindelig fugtigshedscreme uden parfume (det kan købes i alle supermarkeder). Det er vigtigt at holde området under forhuden rent og vaske sig der dagligt. Ellers kan der samles bakterier under forhuden, og det kan også give irritation medføre rifter.
Jeg håber du kunne bruge svaret, du er altid velkommen til at skrive ind til os.
De bedste hilsner fra Johanne