Blind og højde
brevkassespørgsmål af
NM
12 år
Hej læge Jeg har i forgårs fået root perfekt i øjet som er til håret ,hvis man fx har grå hår, men rensende det med det samme. nu er det som om jeg kan mærke noget i øjet. Som et sandkorn, mærkes det i hvert fald. Så når jeg kigger op på himlen så gør det lidt ondt, og kan ikke klare at kigge op i lang tid. Så læste jeg så at jeg kunne blive blind. Ville bare spøger bliver jeg blind eller dør. Tror ikke jeg ville kunne klare at være blind. Jeg MEGA bange så håber ikke jeg bliver blind af det. Ville også spøge om der noget man kan gøre for at blive højre. Jeg har været til læge for jeg havde ondt under knæet og på det. Jeg fandt ud af jeg havde Osgood-Schlatters sygdom. Det var fordi jeg voksede, og er fint aktiv. Jeg syns selv jeg lav i forhold til andre, jeg er nok 155-160. Jeg vil gerne være 165. Kan det lade sig gøre. Har det noget med mens at gøre? har hørt man ikke vokser mere efter det.

Svar:
Hej mig dig.
Tak for dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare hver for sig.
Angående at du har fået hårfarve/root perfect i øjet så er det godt at du rensede øjet med det samme. Det vigtigste er nemlig at skylle øjet. Ofte kan det være godt at skylle med vand i ca. 30 min. At du nu kan mærke noget i øjet bagefter kan være tegn på, at der er komme en lille skade/ridse på øjets hornhinde, som formentlig vil hele af sig selv og i sig selv ikke er farlig. Det kan dog udvikle sig og give symptomer som smerter i øjet, rødme, lysskyhed (ubehag når man skal kigge mod lys), tåreflåd og nedsat syn. Hvis du fortsat har nogle af disse symptomer, synes jeg du skal kontakte lægen for at blive undersøgt. Hvis man mistænker en ufarlig ridse på hornhinden, vil man typisk behandle med forebyggende øjensalve for at undgå at der går betændelse i øjet. Det er rigtigt at man i meget sjældne tilfælde kan risikere at miste noget af synet/blive blind, hvis man har smerter, rødme, lysskyhed og nedsat syn uden at blive set af lægen og få behandling for det. Men det tænker jeg slet ikke at du skal være bekymret for. Formentlig er dine gener helt forsvundet og så behøver du ikke gøre mere. Men som sagt hvis du stadig føler du har noget i øjet og det gør ondt når du kigger op, så skal du tage et smut til lægen og blve undersøgt. Jeg vil også understrege at du ikke kan dø af det :-)
Med hensyn til din højde, så er der ikke noget du selv kan gøre for at blive højere. Det er helt naturligt, at du har et ønske om at blive højere, hvis du synes du er lav. På samme måde er der mange af dem som er høje, som godt kunne tænke sig at være lavere. Det er bestemt at vores genetik, hvor høje vi bliver, og du kan derfor ved at kigge på din mors og fars højde få en idé om hvor høj du ca. bliver. Du kan prøve at bruge denne beregner: Piger: ((fars højde - 13 cm) + mors højde)/2Drenge: ((mors højde + 13 cm) + fars højde)/2
Ift. din alder har du en helt almindelig højde. Gennemsnitshøjden fra 12-13 år for piger er nemlig 154-158 cm men kan variere meget. Piger vokser mest tidligt i puberteten mens drenge vokser mest midt i puberteten op til 9-10 cm per år. De fleste piger bliver ved med at vokse indtil de er ca. 17 år men det kan variere meget. Derfor skal du ikke på nuværende tidspunkt være bekymret for din højde, da den er helt normal og du kan forvente at vokse mere endnu. Det passer ikke, at man stopper med at vokse når man har fået menstruation.
Håber at du kunne bruge mine svar.
Bedste hilsner
Emilie
Læge