Pletblødning efter samleje
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg ses med en fyr og har haft samleje med personen nogle gange. Men alle gange har der været pletblødning efter samleje. Det har aldrig gjort ondt eller kløet eller noget andet, det eneste problem er at det har blødt alle gange, dog kun lige efter og er allerede stoppet dagen efter igen. Det er min første gang med denne person men synes bare det virker mærkeligt at det er sket hver gang nu hvor vi har gjort det et par gange.

Svar:
Hej du
Tak for dit spørgsmål
Blødning efter samleje kaldes også kontaktblødning og kan have mange årsager. I de fleste tilfælde har det en fredelig forklaring, så som betændelsestilstande, fx Klamydia, eller små overfladiske rifter på slimhinden. Men kontaktblødning kan også være et symptom på noget ondartet, fx livmoderhalskræft, som dog er meget mindre sandsynligt i så ung en alder.
Derfor anbefaler vi altid, at man opsøger sin egen læge for en grundigere snak om symptomerne og en underlivsundersøgelse. Her kan man bl.a også udelukke betændelsestilstande, fx Klamydia.
Venlig hilsen
Læge Bircan