Mine retthigheder
brevkassespørgsmål af
Lars
15 år
Hej, jeg kunne godt tænke mig at vide føglende.
Må min forstander gerne gennemgå mine private ting i forekspempel skabe, eller kikke mit tøj i gennem i tasker?
Må de ge gerne tage ens telefon, hvis i hvor lang tid, hvis de ikke tager den tilbage er det så tyveri?
Må min forstander gerne udtale sig om, hvorfor elever er blevet smidt ud? Hvad er staffen for at de gør det, hvis det er forbudt.
Må man gerne tilbageholde efterskole.
Det kunne være dejligt hvis i kunne refferaeret til loven.
Mvh
Anonym.

Svar:
Hej Lars
Det er nogle gode spørgsmål du stiller, og jeg tænker vi skal hoppe direkte ud i det.
1. Må min forstander gerne gennemgå mine private ting i forekspempel skabe, eller kikke mit tøj i gennem i tasker?
Som udgangspunkt skal du eller dine forældre give tilladelse, til at efterskolen må kigge i dit skab, eller din taske. Men det er en retningslinie, som Efterskoleforeningen mener at efterskoler bør rette sig efter. Det er ikke en lov.
En undersøgelse kan dog også ske som en magtanvendelse, og det skriver jeg lidt mere om under punkt 4.
2. Må de ge gerne tage ens telefon, hvis i hvor lang tid, hvis de ikke tager den tilbage er det så tyveri?
Efterskolen må ikke tage elevers mobil og beholde den. Det kan måske ikke kaldes tyveri, hvis de gør, men det er i hvert fald ikke tilladt.
Efterskolen har ret til at tage en elevs mobiltelefon, hvis skolen/læreren vurderer at mobilen forstyrrer undervisningen. I princippet skal eleven så have sin mobil tilbage når undervisningen slutter. På en efterskolen, kan der være delte meninger om hvornår undervisningen slutter, og derfor kan jeg ikke give et præcist svar på hvor lang tid skolen må beholde en mobil. I den kontrakt du og dine forældre har underskrevet i forbindelse med din start på skolen, kan der også være formuleret nogle præcise regler. Jeg kan ikke se, at en skole kan have ret til at beholde en elevs telefon hen over en weekend hvis eleven tager hjem i weekenden, men derudover kan jeg ikke sige noget præcist om tid.
3. Må min forstander gerne udtale sig om, hvorfor elever er blevet smidt ud? Hvad er staffen for at de gør det, hvis det er forbudt.
Skolen må gerne orientere om at elever er blevet bortvist fra skolen, men de har samtidig tavshedspligt, og må derfor ikke videregive personfølsomme oplysninger. Så hvis de kan orientere om årsagen uden at videregive personfølsomme oplysninger om en elev, må de gerne. Brud på tavshedspligten kan straffes med bøde eller fængsel.
4. Må man gerne tilbageholde efterskole.
Jeg går ud fra du mener, om en efterskole må tilbageholde dig, på samme måde som politiet må. Her er svaret nej.
Skolen må gerne bestemme at der er bestemte steder på skolen, hvor en elev ikke må opholde sig, men de må eksempelvis ikke låse en elev inde.
MEN...der kan selvfølgelig opstå en situation, hvor skolen vurderer at en elev er til fare, for andre eller sig selv. I sådan et tilfælde kan skolen være nødsaget til at bruge en nødvendig magtanvendelse for at værne om elevernes sikkerhed. Sådan en magtanvendelse kan være både fastholdelse/tilbageholdelse, undersøgelse af den unge selv, eller det rum den unge opholder sig i. Skolen skal dog kunne give en klar begrundelse for magtanvendelsen, og give en klar beskrivelse af hvordan magtanvendelsen foregik. Begge dele skal efterfølgende indberettes til myndighederne.
Du skriver ikke noget om, i hvilken forbindelse du undersøger de her ting? Hvis det handler om dig selv, vil jeg anbefale dig at kigge den kontrakt igennem, som du og dine forældre nok har underskrevet ved skolestart. Du kan også kontakte Efterskoleforeningen, der kan give mere præcise henvisninger til lovbestemmelser.
Mange hilsner
Lasse