Mens
brevkassespørgsmål af
Laura
14 år
Hej jeg har haft min mens i ca. 1/2 år nu. Den var næsten nået at blive regelmessig sådan ca. Men her for et par dage siden fik jeg så min mens, men farven og lugten var den samme som i slutningen af min "normale" mens, sådan mørke brunt. For 2 måneder siden havde jeg meget mens, og så for en måned siden var det sådan mellem og nu er det kun (ligesom i slutningen) er det normalt?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du oplever noget uregelmæssig menstruation som bekymrer dig.
Ud fra det du skriver tror jeg nu ikke der er noget at bekymre sig om. Det er nemlig normalt når man er ung som dig og ikke har haft menstruation så længe, at den er uregelmæssig. Der går ofte omkring et års tid før menstruationen bliver regelmæssig og selv efter det er det normalt at der engang i mellem kan være lidt uregelmæssighed.
Så jeg tænker at du lige skal se hvordan det går og så vil jeg tro det hele bliver mere regelmæssigt indenfor det næste halve års tid.
Hvis du har haft ubeskyttet sex skal du dog være opmærksom på at vedvarende pletblødning, kraftige smerter og specielt hvis der kommer blødning i forbindelse med samleje kan være et udtryk for en seksuelt overført sygdom som klamydia og så skal du ses af en læge.
Jeg håber du kan bruge mit svar..
Med venlig hilsen
Morten