Mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har efterhånden haft min mens i 3,5 år. Den har egentlig været okay regelmæssig, men her på det sidste er den ikke regelmæssig. Den er over en måned forsinket, og jeg har plet blødt lidt for nogle dage siden. Jeg vil egentlig bare høre om der er nogen galt med mig eller om det er normalt. Venlig hilsen en forvirret

Svar:
Hej
Det kan være helt normalt, men hvis du er seksuel aktiv er det vigtigt lige at udelukke eventuel graviditet eller kønssygdomme som eksempelvis klamydia.
Hvis du ikke er seksuel aktiv kan det sagtens være helt normalt at man over nogle måneder har lidt uregelmæssig menstruation grundet blandt andet psykisk stress, (eksempelvis stress i skolen eller problemer i familien/vennegruppen) eller fysisk stress (eksempelvis øget træning eller nedsat mad indtag).
Uanset hvad syntes jeg det er en god ide lige at komme et smut forbi lægen, til eventuel test for graviditet og kønssygdomme, samt en snak om din uregelmæssige menstruation, så du/i kan blive lidt klogere på hvad det drejer sig om. Hvis du syntes det er svært at komme forbi lægen, så er der mulighed for at købe graviditetstest og klamydia test på apoteket, som du kan tage hjemme.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner