Spiral spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg har nogen spørgsmål omkring min hormonspiral, som jeg skal have lagt op om nogen dage. Jeg er nemlig lidt bange for når min kæreste skal give mig finger, nu med min spiral, om han kan komme til at rive den ud, eller sætte den forkert, da det er jeg ret bange for. Derud over har jeg et andet spørgsmål omkring, når mig og min kæreste skal have sex, nu med spiral. Ift om man stadigvæk skal bruge kondom, jeg har en fast kæreste og er ikke bange eller i farezonen for at få nogen kønssygdomme. Det er bare det at min kæreste kommer mere end gennemsnittet nok gør, om det så er bedst stadigvæk at bruge kondom forsat eller om spiralen beskytter nok. På forhånd tak :)

Svar:
Kære anonyme pige,
Sikke nogle gode spørgsmål. Måske du allerede nu har fået svar ved den læge, der har lagt spiralen op. Men her får du svarene alligevel.
I forhold til om din kæreste kan rive spiralen ud eller sætte en forkert, når han giver finger, er meget usandsynligt. Selve spiralen ligger i din livmoder og livmoderhals - her kan han slet ikke komme til. Der vil stikke to små snore ud fra din livmoderhals. De bruges, når spiralen skal fjernes igen. Så med mindre han får fat i snorene og hiver dem, kan det ikke lade sig gøre - og det har jeg aldrig hørt, er sket.
I behøver ikke bruge kondom ud over spiralen. Det ville man anbefale, hvis du var i risiko for at få kønssygdomme, hvilket du skriver, du ikke er. Spiralen er nok i sig selv for at undgå graviditet - også selvom din kæreste kommer meget. Ingen prævention er 100 % sikker, men spiralen er meget tæt på, så det skal du ikke være bekymret for.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål, og det er gået godt med at få langt spiralen op. Der er helt sikkert mange, der står i samme situation som dig og også kan bruge svarene. Tak fordi du skrev :-)
Venlig hilsen
Eva