Alenetid
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej brevkasse. Jeg er for nyligt flyttet sammen med min kæreste. Vores lejlighed er lige ved at være færdigt indrettet og vi er gode til at få fordelt diverse pligter imellem os. Der er bare lige et problem. Jeg er meget introvert og selvom jeg er glad for min kæreste så har jeg bare også brug for at være alene. Ideelt for mig har jeg alenetid mindst 2 timer hver dag. Min kæreste er derimod meget glad for at være sammen med andre og vil gerne være sammen med mig hele tiden. Et andet problem er at min kæreste går og krammer og kysser mig ofte. Fx mens jeg laver aftensmad til os. Jeg synes bare nogle gange det er helt vildt frustrerende fordi jeg føler jeg bliver forstyrret i det jeg lige laver, og så er det bare ikke særlig tit jeg er i humør til sådan noget. Min kæreste har det meget omvendt og vil gerne kysse og kramme rigtig meget. Det er 2 ting som frustrerer mig rigtig meget fordi på den ene side har jeg nogle behov jeg gerne vil have opfyldt, men på den anden side har min kæreste også nogle behov og jeg er bange for at han bliver såret hvis jeg fortæller ham hvordan jeg egentlig har det. Er det normalt at have det sådan her i et forhold? Eller er der noget i vejen med mig? Eller skal jeg bare vænne mig til det?

Svar:
Kære søde og seje du.
Dette er nok ingen hemmelighed, men det er helt i orden at have forskellige behov for alene tid og fysisk kontakt i et forhold, og det betyder ikke, at der er noget galt med dig eller din kæreste. Alle har forskellige behov og ønsker, og det kan naturligvis være en udfordring at balancere i et forhold, især når man lige er flyttet sammen.
Det første skridt er at anerkende, at I begge har behov, som vægter lige meget. Din introverte side har brug for alene tid og for at lade op, mens din kæreste har brug for mere fysisk kontakt og samvær. Det er ikke et spørgsmål om, hvem der har "ret," men snarere om at finde en balance, hvor begge parter kan føle sig set og respekteret.
For at gøre mit svar lidt mere overskueligt og mere læsevenligt, vil jeg dele resten af mit skriv op i forskellige råd, som du kan overveje:
Kommunikation er den gyldne nøglen: Selvom du er bange for at såre din kæreste, så kan jeg ikke understrege nok hvor vigtigt det er at du deler dine følelser åbent og ærligt. Fortæl ham på en venlig måde, at du elsker ham og værdsætter hans hengivenhed, men at du også har brug for alenetid for at føle dig tilpas og kunne være den bedste version af dig selv i forholdet. Husk også at gøre det klart, at det et vigtigt og godt behov fra din side, og det er ikke en afvisning af hans kærlighed.
Planlæg evt. din alenetid: Hvis du forklarer din kæreste stille og roligt, at det at have regelmæssig alene tid hjælper dig med at være mere til stede og engageret i jeres relation sammen, så vil han sandsynligvis bedre kunne forstå, at det ikke handler om at du afvise ham, men om at opfylde dine egne behov. I kan fx aftale tidspunkter, hvor du kan få ro til at være dig selv, og tidspunkter, hvor I laver ting sammen.
Find kompromisser: Hvis du føler, at kys og kram mens du laver mad eller lignende er distraherende, kan du forklare det på en venlig måde, at i evt kan finde tidspunkter, hvor det passer bedre for dig at være tæt med din kæreste. På denne måde så vil han forhåbentlig ikke føle sig afvist, men samtidig så bliver du heller ikke overstimuleret.
Sæt grænser uden at skabe afstand: husk på det er vigtigt, at du er tydelig omkring dine grænser, men også forsikrer din kæreste om, at du elsker ham, og at dine behov ikke betyder, at du ønsker mindre tid sammen med ham. Det handler i bund og grund om at skabe en balanceret dynamik, hvor I begge kan få jeres behov opfyldt uden nogen af jer føler sig overset.
Husk også på at det at flytte sammen kan være en stor omvæltning, især når jeres personlighedstræk er så forskellige. Men med åben og kærlig kommunikation kan I sikkert finde en vej, der fungerer for jer begge. Det handler ikke om at vænne sig til noget, der føles ubehageligt, men om at arbejde sammen for at skabe et sundt og afbalanceret forhold, hvor begge føler sig hørt og respekteret.
Håber mit svar kan være dig behjælpelig, og jeg vil sende en masse god energi i din retning, og håber du får sat en god dialog i gang med din kæreste omkring hele situationen.
Med venlig hilsen Kylie.