Klamydia
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej, jeg var til fest for ca. 1 uge siden og kom til at ha sex med en dreng. jeg gav ham et blowjob uden kondom, og er nu bange for at han har givet mig klamydia i halsen. Jeg vil gerne gå til lægen og blive tjekket, men helst uden at mine forældre ved det. Jeg er bange for at min mor bliver sur fordi jeg ikke var i et forhold med ham drengen. Tror i at det er muligt at lægen undgår at sige noget til mine forældre? og Kan jeg evt. Få en behandling uden forældre tilladelse?

Svar:
Kære du
Ja, det er absolut muligt. Når man er under 18 år, kan man sagtens bestille tid ved lægen selv, uden at indblande sine forældre.
Ved børn under 18 år har lægen normalt pligt til at fortælle forældrene, hvis barnet fejler noget, eller skal have en eller anden form for behandling.
Men der er nogle meget vigtige undtagelser, og der er kønssygdomme en af dem:
Hvis lægen skal behandle dig for kønssygdomme eller andre sygdomme som er relateret til sex, så har vi ikke pligt til at fortælle det videre. Det kan godt være at din læge alligevel vil foreslå dig, at I snakker med dine forældre om det, men lægen skal ikke gøre det uden at snakke med dig først.
Så skynd dig at bestille tid, så du kan blive undersøgt.
Mange hilsner fra Anne