Kan min far få forældre myndighed selvom vi bor med min mor

brevkassespørgsmål

Kan min far få forældre myndighed selvom vi bor med min mor

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 uger 16 timer siden

Hej cyberhus min mor bliver ret tit sur på mig og min lillebror. Mkn lillebror er lige blevet fire år og ver dag han skal i seng kan jeg høre min mor fortælle ham at han skal holde kæft og jeg har værelse i kælderen og han er på første sal. I dag snakkede jeg med mine venner på discord og vi hyggede os og jeg glemte tiden så jeg kom til at blive 10 min for længe op min mor kom ned og skeldte mig ud var virkelig sur og kaldte mig en fucking lorte unge, og sagde at det var umodent og altså der er ikke første gang men det er heller ikke en vane. Jeg var seriøst ved at tror hun ville begynde at slå mig. Mit spørgsmål er om min far kan få forældremyndighed over mig min lillebror og lillesøster og så bare stadig o med min mor men som om hun var en lejer eller bare en fremmed kvinde. Jeg ved ikke om deter rigtig men jeg tror ikke bar en fremmed kvinde kan gå hen til dig og begynde at råbe og true dig uden man ikke må ringe til politiet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:

Hej,

Først, vil jeg takke dig for at du har modet til at række ud efter hjælp, i en svær situation som du befinder dig i. Det er modigt at du tør fortælle noget så sårbart for dig og dine søskende. Det viser, at du ønsker at tage ansvar og finde en løsning, og det er en meget stærk og modig ting at gøre!

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret og måske føler dig usikker og utryg i den situation, du beskriver. Det lyder som om, det kan være rigtig svært at være hjemme lige nu, og at der er mange stærke følelser involveret.

Når man oplever at blive råbt ad og føler sig truet, som du beskriver, kan det være meget ubehageligt og stressende, samt sætte spor i dine følelser. Det er vigtigt, at du ved, at du har ret til at føle dig tryg i dit eget hjem, og at du har ret til respektfuld behandling. At blive kaldt grimme ting og at blive råbt ad på den måde, du fortæller om, er ikke okay, og det er helt forståeligt, at det påvirker dig.

Med hensyn til spørgsmålet om forældremyndighed: Det kan være en kompleks sag, og normalt vil det kræve, at en professionel, såsom en sagsbehandler eller en familieretsadvokat, vurderer situationen. Hvis der er alvorlige bekymringer for, hvordan børnene bliver behandlet, er det noget myndighederne vil tage alvorligt. En mulighed kunne være at tale med en voksen, du stoler på - det kunne være din far, en lærer, en skolepsykolog, onkel, tante eller en anden  voksen, som du er tryg ved.  De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan tingene kan blive anderledes.

Hvis din far er en del af dit liv, kan det være en god idé at tale med ham om det du oplever. Han kan mpske hjælpe med at finde en løsning, måske i fællesskab med din mor? Sammen kan I måske snakke en sagsbehandler/socialrådgiver i kommunen du bor i eller en familierådgiver som kan hjælpe jeres familie.

En anden mulighed kunne være at kontakte en rådgivningstjeneste såsom Børnetelefonen, som har erfaring med at hjælpe børn og unge i situationer, der minder om din. De kan over telefonen give dig anonym rådgivning og støtte. Det kan være en måde at få mere klarhed over dine følelser og få vejledning i, hvordan du bedst håndterer situationen. De har faktisk også en ordning hvor helt særlige rådgivere, kan hjælpe, når der er udfordringer med sådan noget som forældremyndighed, og de kan hjælpe med at snakke med de mennesker fra kommunen, som kan hjælpe. Du kan se mere om BørneTelefonens bisiddere, som de særlige rådgivere hedder her: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/bisidning/

Du nævner også politiet, og det er rigtigt, at man kan kontakte politiet, hvis man føler sig truet eller i fare. Det kan ofte være en god idé at starte med at tale med en voksen, du stoler på, og sammen finde ud af, hvordan man kan få noget hjælp.

Du skal vide, at du er ikke alene, og der findes hjælp og støtte til dig og dine søskende. Husk, at det er okay at bede om hjælp, og det er okay at sige fra, når noget ikke føles rigtigt.

Har du mere på hjertet, er du velkommen til at skrive ind igen, så står vi klar til at svare - Du fortjener at have det godt og føle dig tryg derhjemme!

Mvh

Camilla

cyberhuscamillas billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål