Spørgsmål om pubertet
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej.
Jeg har lige et par spørgsmål omkring puberteten hos drenge. Jeg er 12, år, og forleden fik jeg så min første udløsning. Er det normalt i sådan en tidelig alder? Ift. mine venner, tror jeg at jeg er kommet ret tideligt i puberteten.
Mit andet spørgsmål; Hvornår går drenges stemme ca. i overgang?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan forstå, at du er 12 år og er begyndt at komme i puberteten. Det er meget forskelligt fra person til person hvornår man kommer i puberteten. Det er helt normalt at drenge går i puberteten når man er mellem 12 og 14 år. Så at du er kommet i puberteten som 12 årig er helt normalt. Man siger, at man som dreng er kommet tidligt i puberteten hvis det sker før man er 9 år.
Piger kommer ofte lidt tidligere i pubertet end drenge. Det sker normalt når pigerne er 10-13 år, nogle piger kommer dog allerede i puberteten når de er 8 år.
Når man som dreng kommer i puberteten begynder man at danne mere testosteron. Det første der typisk sker er, at testiklerne begynder at vokse. Tissemanden begynder også at vokse, man får hår under armene, på testiklerne og generelt på hele kroppen, man begynder at lugte mere af sved og ens stemme går i overgang. Der er ikke nogen bestemt rækkefølge for hvornår de forskellige ting sker. Man kan derfor ikke forudsige hvor ens stemme vil gå i overgang.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie