Ondt i skulder
brevkassespørgsmål af
Sarah
14 år
Hej med jer Jeg er en pige på 14 år. For omkring 3 år siden begyndte jeg, at få helt vildt ondt i min højre skulder, og den smerte har jeg stadig. Det er ikke fordi jeg var faldet, eller havde lavet noget andet, som kunne have medført en skade. Smerten kommer i "doser", så den er der ikke altid, men når den er der er den konstant (og det er ret ofte). Jeg har været til lægen og fuseterapeuter, men ingenting har hjulpet på det. Det er bare så træls. Jeg håber virkelig, at I kan give mig lidt hjælp (o:

Svar:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du rækker ud, når noget gør ondt og ikke føles rigtigt, og det er hårdt at gå med smerter så længe.
Skuldersmerter er meget normalt, og de kan også komme,  selvom man ikke helt er klar over, hvordan man har belastet sin skulder. Det er lidt svært at komme med et klart svar om, hvad det kan være og hvad du kan gøre, når jeg ikke har set og undersøgt din skulder.
Jeg synes, du skal tage til din læge igen, så lægen kan undersøge dig igen. Inden konsultationen kan du med fordel lave en form for dagbog over symptomerne fra din skulder, hvor du for eksempel kan notere:
- Er der nogen gange noget at se? Hævelse eller rødme? Er skulderen varm?
- Hvornår kommer smerterne? Er det ved bevægelse eller i hvile?
- Er der noget der gør det værre eller bedre?
- Er der nogle bevægelser du ikke kan lave?
- Hvad er det for en slags smerte? Er den jagende, borende, stikkende eller andet?
- Har du også andre symptomer fx snurren ud i armen?
- Har du ondt i andre led i kroppen eller led der hæver op?
Derudover kan du overveje, om der er noget i din dagligdag der forværrer det? Dyrker du fx sport. Eller laver du noget, hvor du løfter tunge ting? Er din skoletaske tung eller bruger du meget en skuldertaske?
Fysioterapi er for mange rigtig godt, da øvelser for skulderen kan styrke musklerne i området og gøre skulderen stærkere, hvis man udfører øvelserne dagligt.
Igen så kan jeg desværre ikke komme det nærmere, men råde dig til at gå til lægen igen, når du har gået med smerter så længe.
Rigtig god bedring.
Mange hilsner Stine