Strækmærker
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej lægen Jeg har fået virkelig mange strækmærker på mine lår og nu er der også kommet sygt mange på mine bryster. De er mørke og nogle af dem kan mærkes rigtig meget. Jeg er så ked af dem og jeg vil gerne have dem væk. Kan man få dem til at gå væk?

Svar:
Kære Pige 14 år,
Hvor er det godt, du skriver herind. Der er nemlig mange, der oplever det samme som dig. Derfor er det så godt, at du deler det, for du er ikke alene.
I forhold til dine strækmærker er der ikke noget at gøre ved det. Det er en helt naturlig del af det at få kvindelige former. Nogen får mange strækmærker, og nogen får ingen. Det er tit genetisk - det vil sige, at hvis din mor havde strækmærker, får du det nok også.
I starten kan man både se og mærke sine strækmærker tydeligt, og de kan også klø lidt. Det kan hjælpe på kløen at putte lidt kropsolie eller fugtighedscreme på. Men udseendet kan man ikke gøre noget ved. Strækmærkerne vil med tiden blive meget mindre tydelige både at se og mærke.
Jeg ved godt, at det er en stor omvæltning, når ens krop ændrer sig, men det er helt naturligt og normalt. Det vil sige, at mange andre piger på din alder også har strækmærker, så du er langt fra alene med det.
Jeg ved, at du havde håbet på en løsning til at slippe for strækmærker, men den er der ikke. Jeg håber dog, at du alligevel har fået lidt hjælp til at forstå og acceptere dem.
Venlig hilsen
Eva