pludselig øme nippels

brevkassespørgsmål

pludselig øme nippels

brevkassespørgsmål af
Julle
18 år

´Jeg er en pige på 18 år, det er sådan jeg fra den ene dag til den anden fik utrolig øme nippels, hvis der bliver rørt på dem gør det meget ondt.
Jeg har normalt, lidt følsome nippels, men jeg kan slet ikke holde ud at de bliver rørt eller noget.
det er nu stået på 4 dage, er det normalt?

Svar:

Mange tak for dit spørgsmål,

Så vidt jeg har forstået har du oplevet at dine brystvorter pludseligt er blevet mere ømme end de er normalt.
Ømme brystvorter kan skyldes mange forskellige ting. Man kan få ømme brystvorter op til menstruationen, eller under puberteten hvor brysterne kan pludseligt kan ændre størrelse og form. Yderligere kan man få ømme brystvorter hvis man har brystbetændelse eller hvis man er gravid. Til sidst kan "slid" på brystvorterne også gøre dem ømme. Hvis man fx. har løstsiddende tøj på, og ingen BH, kan tøjets friktion på brystvorterne gøre dem ømme.

Ud fra dit spørgsmål lyder det som om at det er begge brystvorter der er blevet ømme. Derfor tror jeg umiddelbart ikke det har noget at gøre med brystbetændelse. Hvis dit bryst ikke er hævet og ømt så drejer det sig formentlig ikke om brystbetændelse.

Dine ømme brystvorter kan også skyldes at du er ved at få menstruation. Under menstruationscyklen ændrer kroppens hormoner sig ret betydeligt. Disse ændringer kan bl.a. medføre til ømme bryster og brystvorter.

Din alder taget i betragtning kan de ømme brystvorter også være et tegn på at dine bryster måske ikke er helt færdige med at udvikle sig. Som du sikkert har oplevet tidligere kan man få ømme bryster, og ømme brystvorter også, når ens bryster vokser.

Såfremt du er seksuel aktiv er det vigtigt at du undersøger om du er blevet gravid. Man kan købe en graviditetstest i supermarkedet som virker helt fint.

Hvis ømheden af dine brystvorter ikke ændrer sig indenfor den næste uges tid, så synes jeg du skal opsøge din læge så vedkommende kan undersøge dig nærmere.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du naturligvis altid velkommen til at skrive ind igen.

Bedste hilsner

Morten, læge.

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål