Haster: skal jeg få en abort
brevkassespørgsmål af
Den gravide
16 år
Det her kommer nok til at lyde meget fucked og mærkeligt, men please tag det seriøst og svar hurtigt..
Mig og min mor har altid holdt sammen og snakket om fyre og sådan noget sammen og jeg hjælper hende altid med og gøre sig klar når hun skal på date.
Sidst hun var på date ringede hun efter de havde spist og sagde at han gerne ville møde hendes datter (mig), så om det var okay de kom her (normalt tager hun ikke fyre med hjem første date).
Først syntes jeg det var lidt underligt men sagde bare ja for at gøre min mor glad. De kom hjem og kunne virkelig fornemme min mor var glad for ham og han var faktisk pisse flink. De andre mænd hun har været sammen med har altid fået mig til og føle mig ignoreret men ham her spurgte mig om ting og faktisk følte mig faktisk velkommen.
Min mor er jo meget åben så hun hviskede til mig om det var i orden at de gik i seng og hyggede sig, og selvfølgelig sagde jeg bare hun skulle gøre det og har aldrig hørt hende have så larmende sex før.
Måske lidt negativt men havde faktisk regnet med de ville være akavet næste morgen og han ville skride med det samme, men faktisk kom han og spurgte om vil skulle lave morgenmad til min mor. Blev helt overrasket over en mand ville gøre sådan noget for min mor og selvfølgelig glad, så vi gik og snakkede og lavede morgenmad. Begyndte og falde for ham når han gav mig komplimenter blev jeg genert og hvis han lige kom til at røre mig så begyndte mit hjerte og banke.
Okay men vi spiste morgenmad alle 3 og så skulle han hjem. Så begyndte tøsesnakken og vi snakket om hvor sød han var og min mor skulle selvfølgelig blære sig med hvor god han var i sengen og ved godt jeg ikke burde men af en eller anden grund gjorde det mig våd at høre.
Min mor sagde at han havde inviteret os på middag hos ham (samme aften) og jeg tænkte bare wow det går hurtigt men vi besluttet og sige ja. Så han lavede mega god middag og min mor blev lidt fuld, hun trak ham ind på soveværelse og så gik de ellers til den uden jeg havde et sted og sove. Et kort øjeblik følte jeg han var ligesom alle andre mænd.
Jeg lå i hans sofa og så tv i nogle timer før han kom ud, og så sagde han faktisk undskyld for at de havde forladt mig og at min mor havde fået for meget vin. Hun var så faldet i søvn så han spurgte om han skulle vække hende så vi kunne komme hjem eller om han skulle finde en dyne til mig.
Han tænkte virkelig på mig og var så sød og ville se filmen færdig med mig, mens han nussede mig det var virkelig rart. Efter filmen endte vi med at snakke, han prøvede og lære mig og kende og spurgte fx hvordan jeg ville have det med ham og min mor blev kærester.
Følte jeg kunne snakke med ham om alt så sagde det med min mor synes han var god i sengen og spurgte hvad han gjorde, var bare nysgerrig og det havde han intet imod. Han spurgte om jeg var jomfru, og det var jeg jo. Så spurgte han om jeg havde lyst til at prøve det, og svarede bare ja.
Ved ikke helt hvordan det skete tror ikke jeg tænkte klart i hvert fald endte vi med at gøre det, altså have sex osv.... Synes det var en god første gang. Men vi aftalte det ikke skulle ske igen fordi han skulle være sammen med min mor.
Sorry for lang forklaring men i skal bare vide hvad jeg tænker om det hele.
Både min mor og jeg blev "syge" efter noget tid, eller så var det min mor købte en graviditetstest og fandt ud af hun var gravid. Så spurgte hun mig meget seriøst om jeg havde haft sex med nogen og tænkte bare fuck hvis jeg også er gravid, så jeg sagde at jeg havde haft sex til den sidste fest og at jeg havde været nervøs for og fortælle hende det. Så hun gav mig den anden test og jeg er så os gravid.
Det crazy er min mor var jo ung mor og har kun mig som barn, så egentlig ville hun gerne have et barn mere. Og hun ved jeg os gerne ville være ung mor, så hun sagde jo vi kunne være gravide sammen, og vores børn kunne vokse op sammen og alt muligt det lyder selvfølgelig pisse hyggeligt, ærligt det kunne jeg godt tænke mig, men jeg får bare virkelig ondt i maven ved tanken om min mor ikke ved sandheden.
Min mor vil tror vores børn er moster/niece men de er jo også halsøskende??? Plus hvis min mor bliver sammen med hendes nye kæreste så får hendes barn en far, men mit barn vil ik vide at dens far er mormors kæreste.... Prøvede at snakke med ham om det, og han sagde det er op til mig og han tror begge børn får lige meget kærlighed selvom det er hemmeligt.
Så hvad skal jeg gøre, vil rigtig gerne have barnet, og det vil min mor også, og min mor lover og passe det mens jeg går i skole osv. så det er et rigtig godt tidspunkt kan man sige, MEN ved ikke om jeg kan leve med den  hemmeligthed både overfor min mor men også overfor barnet jeg ved hvordan det er ikke og kende sin far.....

Svar:
Kære dig
Tak fordi du skriver.
Jeg synes virkelig det er nogle rigtig gode tanker og reflektioner du har gjort dig. Jeg kan sagtens forstå hvorfor du har brug for en andens perspektiv på dit dilemma. Det har meget stor betydning for resten af dit liv, når du vælger at sætte et barn i verden.. Derfor er det vigtigt at man overvejer om det er den rigtige beslutning. Jeg håber at mine overvejelser ift. dit dilemma kan hjælpe dig med at træffe den beslutning som du føler er den rigtige for dig. Du vil måske opleve at mine overvejelser taler for en bestemt beslutning, og derfor vil jeg også anbefale dig at snakke med andre end kun mig. Jeg giver dig nogle ideer til hvem du ellers kan snakke med undervejs i mit svar.
Som det ser ud lige nu, så er fakta at både din mor og dig gravid med den samme mand. Du er 16 år gammel, går stadig i skole, og har (så vidt jeg kan læse mig til) tanker om at fortsætte med at gå i skole, på f.eks. gymnasium eller hf. Din mor ved ikke at du er gravid med hendes kæreste, og hun mener at du skal få barnet, så I kan følges ad. Hendes kæreste har, så vidt jeg kan forstå, ikke en holdning til hvad du skal gøre. Det er en mand som kun har været i hendes liv i meget kort tid.
Når jeg ser på de fakta, så er der nogle ting som springer mig i øjnene. For det første, så lyder det til at din mor opfører sig mere som en veninde end som en mor. Nu skriver du ikke noget om hvilke konsekvenser det havde for hende at få barn som ung mor (måske samme alder som dig), men du skal vide at det vil ændre dit liv fuldstændig. Du kan ikke længere gøre hvad du vil, men du vil for evigt være ansvarlig for et barn. Selvom din mor siger at hun vil passe barnet når du er i skole, så husk på at hun samtidig har sit eget barn, og at det måske bliver så hårdt for hende at hun skifter mening. Så skal du droppe ud af skolen for at tage dig af dit barn, og måske kommer du aldrig tilbage. Så selvom at det måske lyder hyggeligt at være gravid på samme tid som din mor, så husk at det stadig er dit barn og at du er ansvarlig for at det har det godt, at stå op med det om natten, at opdrage, at made og forsørge (du skal nok have dig et arbejde). Dit liv ville aldrig blive det samme igen, og dine muligheder vil blive meget begrænsede.
For det andet, så er der dilemmaet med at du er gravid med den samme mand som din mor. Det vil, som du også skrive, betyde at dit barn og din mors barn officielt vil være moster/morbror til dit barn, og uofficielt halvsøskende, og det vil kun være dig som ved det. Det er en hemmelighed som er uendeligt tung og stor at gå rundt med. Derfor forestiller jeg mig at du nok på et tidspunkt kommer til at sige det til din mor. Måske i et skænderi, måske fordi du ikke tænker eller måske fordi du ønsker at fortælle hende sandheden. Og hvordan vil din mor så reagere? Hendes kæreste - som hun holder nok af til at få barn med - har været hende utro med hendes egen datter, som så har fået et barn ud af det (som hun skal passe mens du er i skole?). Hvis du nu forestiller dig at det var dig og en veninde som stod i den her situation, hvor det var din kæreste som havde gjort hende gravid. Hvordan ville du så reagere? Jeg tror de fleste ville blive chokerede og vrede. Og så risikerer du at din mor smider dig ud, og så er du endnu engang ret dårligt stillet, fordi du stadig er så ung - du er jo egentlig ikke myndig endnu, hvilket kan betyde at kommunen vil blande sig. Jeg tænker derfor at du er nødt til at snakke med din mor nu. Det vil ikke blive mindre, men tværtimod kun komme til at fylde mere og mere, og det vil til sidst komme ud. I forhold til din mor, så tænker jeg også at hun fortjener bedre end en kæreste som har sex med hendes datter (som er under 18)!
Jeg siger det her, fordi jeg bekymrer mig for dig. Jeg ved godt at det lyder meget voldsomt, men jeg ved også at det vil blive meget hårdt for dig at blive mor når du er så ung. Derfor er det også utrolig vigtigt at du snakker med din mor og fortæller hende hele sandheden. Jeg tænker også at det vil være en god idé for dig at kontakte mødrehjælpen. De har både chat, telefon og personlige samtaler. På den måde kan du få snakket med flere forskellige om det der sker, og om hvad dine muligheder er.
En anden ting er at din mor ikke har kendt ham kæresten særlig længe. Hun blev jo nærmest gravid på første date. Så selvom han siger at begge børn vil få kærlighed, hvad sker der så hvis de slår op? Så er I begge to enlige mødre, og det vil begrænse/fjerne din frihed, som du i forvejen ikke har meget af, fordi den forsvinder når man har et lille barn. Et barn skal sættes i verden i kærlighed, og der skal være overskud - både mentalt, fysisk og økonomisk overskud - for at man kan tage sig ordentligt af sit barn. Måske tror du at du har det nu, og at du kan stole på at din mor vil være "bonus"-mor for dit barn også, men måske kommer det ikke til at gå sådan. Og er du så klar til at stoppe dit eget liv for at tage dig 100% af et andet menneske? Der er selvfølgelig en chance for at det hele kommer til at gå fint med at din mor passer barnet mens du er i skole. Men så er du stadig 16 år og mor. Du vil stadig være meget begrænset, og du vil være nødt til at blive meget voksen meget hurtigt. Meget hurtigere end det er meningen at man skal blive voksen.
Jeg tror du skal tænke dig rigtig godt om. Det her er en beslutning som måske vil få betydning for resten af dit liv. Husk også at du er kun 16 år. Hvis du ikke får barn nu, så har du stadig masser af tid til at finde dig en sød kæreste, som du kan få et barn med og måske blive gift med - og stadig være en ung mor. Du har også tid til at få en uddannelse og et job som gør dig i stand til at passe på både dig selv og dit barn, og sidst men ikke mindst, har du stadig mulighed for at være ung. For at rejse. For at være vild med vennerne. For at bestemme over din egen tid. For at starte din egen familie med din egen mand (ikke din mors). For at leve livet som du ønsker det. Det bliver meget svært, måske umuligt, hvis du får et barn nu.
Jeg ved godt at det jeg siger lyder hårdt, men jeg taler fra mit hjerte. Jeg bliver meget bekymret for dig når jeg læser dit brev, og selvom jeg rigtig gerne vil vise dig omsorg og støtte, så tror jeg simpelthen ikke på at det vil være det rigtige for dig at få et barn under de her omstændigheder. Men jeg håber at du vil snakke med andre om det også. Det er så sejt at du har taget kontakt til os, og jeg håber derfor at du også vil fortælle andre om det der sker. Det kan både være din mor, din læge, mødrehjælpen eller en anden som kan rådgive dig om livet som mor og hvilke muligheder du har.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser. Fremover vil jeg også klart anbefale dig at bruge beskyttelse (helst kondom). Ikke kun pga graviditet, men også risiko for kønssygdomme - for hvis han har dyrket ubeskyttet sex med dig og din mor, så har han sikkert også gjort det med andre. Under alle omstændigheder er det også derfor en god idé at blive tjekket ved lægen, og så kan du jo samtidig høre om hans/hendes tanker om din situation.
Husk at du er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Kærlig hilsen
Signe