Dunkelyd i mit ene øre
brevkassespørgsmål af
Alberte
19 år
hej cyberhus
jeg har siden i mandags haft sådan en dunkelyd i det ene øre. lyden høres lidt som ens puls men den følger bare ikke min puls. Hvad kan denne dunkelyd skyldes? Jeg har problemer i det ene kæbeled, men det er ikke den side hvor lyden høres. Aftenen før ( søndag ) gabte jeg, jeg ved ikke om det har været lidt højt eller noget. Men det er det eneste jeg har lavet. Kan jeg have forstrukket et eller andet oppe ved kæbeleddet, der så gør at jeg for den Der dunkelyd i det ene øre? Eller kan det være muskelspændinger i min ryg/ nakke. Eller stres? Jeg har også lige været lidt forkølet, er det måske lidt stadigvæk. Kan det have noget med det at gøre. Det gør på ingen måde ondt i mit øre, det er bare mega irreterende at høre på. Er det noget der går væk af sig selv?

Svar:
Kære du.
Det lyder da også utrolig irriterende med sådan en dunkelyd i øret.
Jeg tænker umiddelbart at dit øre er "lukket" på grund af din forkølelse. Der er sådan at man har et rør som forbinder mellemøret med svælget sådan at man kan trykudligne i mellemøret.
Hvis man er forkølet hæver slimhinderne i munden ofte op og lukker derved dette rør som også skal det eustatiske rør. Så kan mellemøret bliver fyldt med væske som gør at øret fungerer helt anderledes end det plejer. Det kan give smerter men det kan også bare gøre at man hører lyd helt anderledes og at man hører puls.
Man kan i princippet også have fået noget ind i øregangen som irriterer, fx bare en stort prop ørevoks. Den skal i så fald skylles væk hos lægen.
Det kan være at det allerede er gået i sig selv nu hvor du læser dette svar. Hvis ikke kan du forsøge at blæse "propper" i ørene ved at lave at holde dig for næsen, tage en dybt indånding og lave et pres med lukket mund (ligesom når man har propper i ørerne i et fly). Hvis du ikke kan få det til at blobbe i ørerne eller det øre som du hører lyden i, er det formentligt det rør jeg omtalte tidligere som er lukket. Det vil gå i sig selv, men man kan også bruge almindelig næsespray Otrivin et par dage for at få hævelsen til at falde.
Hvis intet af dette hjælper og du fortsat har denne dunkelyd synes jeg du skal et smut forbi lægen. De kan hurtigt kigge i øret og lave lidt målinger som kan gøre dem meget klogere på hvad der er årsagen til dit problem.
Mvh Christine