Min eks har gamle videoer af mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Min eks er begyndt at skrive til mig og han har indrømmet overfor mig han stadig onanerer til de videoer vi optog. Jeg vil gerne have at han sletter dem, men det vil han ikke.
Så tænkte på er det ikke ulovligt for ham og se på når det er børneporno? Vi kom sammen fra jeg var 10 år til jeg blev 14 og det var bare vores ting at lave mærkelige videoer. Hvis han har gemt det hele så har han allerede en del fra jeg var 10 år, bare sådan nøgen dans og skøre ting, og måske nogen hvor vi onanerer eller giver ham hand og blow men vi begyndte først og have sex da jeg var 12 år.
Vil ikke melde ham for noget, altså var selv med til at finde på idéen til de her videoer, men troede bare han havde slettet det, vi var bare fjollede børn men han er 21 år nu og ser stadig på det?

Svar:
Hej med dig
Tak for at du deler din oplevelse.
Jeg kan sagtens forstå, at du bekymrer dig. Din ekskæreste bør og SKAL slette videoerne.
Loven i Danmark siger, at man aldrig må skabe, besidde eller dele billeder og video med børn i seksuelle handlinger.
Det er faktisk sådan, at paragraf 235 giver en straframme på op til 6 års fængsel for at dele børnepornografi. Hvis man er over 15 år kan man i visse tilfælde aftale med en kæreste, at man lovligt deler billeder med hinanden (under forudsætning at det slettes igen, når man ikke længere er kærester). Men du var under 15, da videoerne blev lavet, og på det tidspunkt KAN man slet ikke give lov til det (ligesom man faktisk slet ikke lave den slags optagelser, når man er under den seksuelle lavalder - 15 år).
Selvom videoerne er lavet for sjov og i venskab er det derfor ikke ok have dem liggende. De skal slettes og de må under ingen omstændigheder deles. Jeg synes du skal fortælle din eks, at der er ret voldsomme straffe forbundet med deling uden samtykke og deling/besiddelse af børnepornografi i Danmark. Det har ikke nogen praktisk betydning, at videoerne er lavet i fællesskab. Jeg synes også du skal fortælle ham, at han er en meget dårlig ven, hvis han ikke lytter til dit ønske om at få det slettet.
Til sidst skal du vide at Red Barnets rådgivning om digitale krænkelser Sletdet.dk kan hjælpe dig, hvis du har mistanke om at det allerede er blevet delt.
Venlig hilsen Jonas