Blowjob og HIV

brevkassespørgsmål

Blowjob og HIV

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej, jeg har et spørgsmål som jeg går og bekymrer mig rigtig meget om. For en uge siden gav jeg mit første blowjob, jeg fortryder intet, jeg kender fyren og vi har gået i klasse sammen i 10 år nu. Mit store spørgsmål er, kan jeg have fået HIV? Han har kun været sammen med en, det er nu et halvt år siden han sidst havde sex, der er intet sket ham, han har intet mærket, men jeg er stadig bekymret. Jeg har læst rigtig meget om det, bare for at blive klogere, men jeg bliver bare mere og mere bekymret. Jeg har snakket med alle mine veninder om det, de synes slet ikke at tanken burde have strejfet mig, men det gør den altså, da han kom i munden på mig, men jeg spyttede det selvfølgelig ud. Det der gør mig bekymret er, at jeg få dage efter blev forkølet og fik ondt i halsen, men det kunne hænge sammen med at jeg cyklede i øsende regnvejr og blev drivvåd. Jeg fik også noget kløe på armen her i går, 6 dage efter, men det virker som nogle varmeknopper og det har jeg haft før. Jeg har været så bekymret at jeg har haft lyst til at sige det til min mor, hvilket jeg ellers aldrig kunne finde på. Overfor mine forældre føler jeg virkelig at det er et tabu. Hvor stor er chancen for HIV-smitte og burde jeg være så bekymret? Det har virkelig taget på mig og jeg kan snart ikke klare det mere. På forhånd tak for jeres besvarelse.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå at du er bekymret for om du skulle have fået HIV. Jeg tror dog ikke at du behøver være bekymret. I princippet kan man få HIV hvis man har oralsex med en der har HIV (giver ham et blowjob). Når det så er sagt, så er risikoen nærmest forsvindende lille. Huden i munden og spyttet giver begge god beskyttelse og det er kun hvis man har en sår, rift eller lignende at man kan blive smittet.

Derudover kræver det selvfølgelig også at den man har oralsex med har HIV. Hvis han kun har været sammen med en anden og specielt hvis det var en pige, hvilket jeg går ud fra at det var, så er hans risiko for at have fået HIV også meget, meget lille.

Men det er fornuftige tanker du har gjort dig og andre kønssygdomme, som herpes, klamydia og gonoré kan i princippet også smitte ved oralsex, så det er en god idé også at bruge kondom der hvis du er usikker på om din partner kan have kønssygdomme.

Håber at ovenstående har beroliget dig. Ellers kan du, om ikke andet for din nattesøvns skyld, få taget en blodprøve ved din egen læge, det behøver dine forældre ikke at vide.

med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål