Er der overhovedet nået jeg kan gøre ved det?

brevkassespørgsmål

Er der overhovedet nået jeg kan gøre ved det?

brevkassespørgsmål af
Maja
15 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

Jeg er så bange for om jeg har begået en kriminalitet. Jeg har været inde på en pornoside, og mens jeg har været derinde har jeg jo ikke kunne vide folks aldre. Jeg vidste faktisk heller ikke på det givende tidspunkt at det var ulovligt at se videoer af mindreårige, kun at det var ulovligt at dele, så du kan vel forstå min bekymring, nu hvor jeg ikke ved hvilke aldre folk har haft.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har aldrig gjort det med nogle negative intentioner, og jeg burde aldrig have nærmet mig det.

Det æder mig op indefra og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål. Super godt at du skriver.

Som jeg læser din oplevelse, har du ved et tilfælde (muligvis) set mindreårige på en pornoside.
Jeg kan sagtens forstå din bekymring; for du har som sådan ret i, at det også er ulovligt at opsøge og downloade børnepornografi (ligesom det er at producere og dele det).
MEN: som du beskriver det, har du ikke haft som hensigt at opsøge børneporno. Og du er faktisk stadig i tvivl om, hvorvidt personerne er/var mindreårige.

Jeg tænker, at du kan være rolig. Loven tager hensyn til, om man har ønsket at se børneporno eller om det er sket ved et uheld

Det kan være en god idé at anmelde sider med tydelig børnepornografi til Red Barnet, hvis du støder på dem. Det er naturligvis aldrig i orden at den slags videoer bliver produceret. Derfor kan du også hjælpe de mange organisationer, der kæmper mod børnepornografi ved at pege dem hen til webadressen, hvor det ligger. Det gør du (anonymt) lige her: https://redbarnet.dk/anmelddet/anmeld/

Håber du kan bruge svaret

Vh Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål