Sortne for øjnene
brevkassespørgsmål af
Amalie
17 år
Hej, jeg er en pige på 17 år Jeg har et meget vigtigt spørgsmål, som jeg håber I vil besvare. Kan ikke helt præcis huske hvornår det her startede. Men jeg har haft mange blackouts, hvor det hele bare sortner for mine øjne og sådan flimre lidt, jeg begynder at svede helt vildt og får en hurtig hjertebanken mine hænder bliver kolde og svedige og lyden bliver formindsket en smule. Det skal lige siges at det plejer at vare mellem 5-10 min. Det er sket virkelig mange gange før, og har aldrig fået det undersøgt. Det sker tit i forbindelse med jeg har set eller hørt om blod. Kunne på et tidspunkt heller ikke klare synet af min egen menstruation uden at det hele bare gik i sort. Men det sker også nogle gange bare lige pludseligt at det sortner for mine øjne. Der var også på et tidspunkt hvor benene bare forsvandt under mig mens det var sort for mine øjne Det er virkelig ubehageligt, for føler også min krop nærmest stivner som om jeg ikke kan bevæge mig og får en klump i halsen og har også oplevet at jeg nærmest ikke kunne trække vejret ordentligt Er det mon farligt og burde jeg være bekymret? Og burde jeg få det undersøgt? Kh en 17 årig pige

Svar:
Kære Amalie
Tak for dit spørgsmål. Det er nogle gode observationer og overvejelser, du har gjort dig.
Uden at have set dig og undersøgt dig nærmere, vil jeg mene, at det som udgangspunkt lyder som om, du har haft nogle refleksmedierede nærbesvimelsestilfælde, som selvfølgelig er skræmmende, men oftest ganske fredelige. Sortnen og/eller flimren for øjnene, rungen i ørerne, kvalme, koldsved, hjertebanken og følelsen af, man skal til at besvime er klassiske symptomer. Som du beskriver så fint, kan de netop være udløst af synet af blod. Man kan også opleve disse nærbesvimelsesepisoder ved smerter, ubehagelige oplevelser, toiletbesøg m.m. Hvis ikke man får sat sig ned, eller lagt sig ned i tide, kan det også føre til komplet bevidsthedstab, hvilket heller ikke nødvendigvis er farligt. Det kan ske for alle mennesker i alle aldre, men nogle kan have en lavere tærskel for det end andre.
Når det så er sagt, ville jeg klart anbefale, at du kontakter din praktiserende læge, især når du oplever det så ofte, mhp. at få en snak om det hele og få foretaget nogle basale undersøgelser.
Jeg håber, at det besvarer dine spørgsmål.
Venlig hilsen
Bircan fra Cyberhus