Mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg har haft mens 3 gange og er igang med min fjerde da jeg fik det først varet den kun 2 dage men nu vare den mere end fem og det er uden at tælle de dage hvor det bare er lidt med hvis jeg talte de dage med ville den vare mere end 7 dage er det normalt at den bliver då meget længere efter kun nogle gange.

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er meget normalt, at menstruationen varierer fra person til person.
Især når man starter med at menstruere, kan menstruationen variere i både hyppighed (hvor ofte den kommer), varighed (antal dage hvor du har menstruation), volumen (hvor meget man bløder) og udseende.
Hos de fleste går der typisk 1-2 år, før menstruationen er regelmæssig.
Lægefagligt er en menstruation forlænget, hvis man oplever regelmæssige blødninger i over 8 dage.
I dit tilfælde, hvor du lige er startet med at få din menstruation, og har en menstruation som varer 5-7 dage, kan du derfor være ganske rolig. Hold øje med din menstruation den næste tid, og hvis du synes du bløder meget, eller i mange dage, eller har for mange menstruationssmerter, så tag en snak med din læge - vedkommende kan helt sikkert hjælpe dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge