en opkal
brevkassespørgsmål af
Farhad
15 år
Hej jeg kommed forsent i timen og lægged min Tlf i Tlf skabbed og så ringed min tlf og min lære tog den fra skabed jeg trode at han skulle sluk den Btw den var på lydløs men den vibrated men så tager han min tlf og tager opkaled hvad skal jeg køre må han tag opklaed eller må han ikke

Svar:
Hej Farhad.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om din lærer må tage et opkald fra din mobil eller ej, når du har afleveret den. Jeg kan desværre ikke give dig et klart svar, da det ikke er så simpelt. Skolen og din lærer har ansvaret for at sikre et godt undervisningsmiljø og at skolens ordensregler bliver overholdt, og det kan være, at det er et brud på skolens regler, at telefonen ringer midt i en time, ligesom at din lærer kan have vurderet, at det har været forstyrrende for undervisningen, og derfor må de træffe nogle beslutninger om det.
Men om det betyder, at din lærer ligefrem må tage din telefon, det er jeg ikke så sikker på. For det kan faktisk være det, der kaldes et "brud på informationssikkerhed", at han tager et opkald fra din telefon.
Nu kender jeg ikke din lærer eller jeres forhold, men jeg tænker, at din lærer i stedet kunne have afvist opkaldet og bedt dig om at slukke din telefon. For det kan godt føles grænseoverskridende og krænkende, at andre tager ens private telefonopkald uden man har givet tilladelse til det. Jeg tænker, om du vil kunne tage en snak med din lærer om episoden, og hvordan du har det med, at han tog opkaldet? Jeg forestiller mig, at sådan en oplevelse måske vil kunne påvirke, hvordan du har det med din lærer, så det kan måske være meget rart at få snakket det igennem, så din lærer ved hvordan du har det, og din lærer kan forklare dig, hvorfor han gjorde som han gjorde. Det kan være en god måde at få en snak om hvor dine grænser går, for det lyder til, at de er blevet overtrådt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke kunne give dig et klart ja/nej på dit spørgsmål.
Mange hilsner
Pernille