Smerter ved samleje
brevkassespørgsmål af
Hanne
18 år
Hej brevkasse
Jeg skriver ind til jer, da jeg går rundt med et problem, jeg ikke helt ved hvordan jeg skal håndtere.
Jeg oplever nemlig smerter hver gang jeg har samleje. Jeg har aldrig haft en fast sexpartner, men har været seksuel aktiv i omkring 2 år og været sammen med flere forskellige.
Dog har jeg i nærmest alle tilfælde været nødt til at stoppe samlejet efter meget kort tid, da det simpelhent gør for ondt. Jeg føler ikke at jeg nogensinde 'rigtigt' har haft sex, da det bare går i vasken hver gang.
Jeg er godt klar over man kan opleve smerter ved at spænde osv, men det bekymrer mig dog lidt at det STADIG gør så ondt. Det er ikke fordi jeg selv mener jeg er utryg omkring sex eller er nervøs og derfor ufrivilligt kommer til at spænde og jeg er da også rimelig overbevist om at jeg våd nok.
Er det noget jeg bør tage til lægen med? Og kan ens egen læge foretage en gynækologisk undersøgelse, eller er der andre jeg bør drage til?
Håber i kan rådgive mig, for er ved at synes det er lidt frustrerende og frygter at der er noget galt.

Svar:
Kære dig,
Hvor er jeg glad for, du skriver. Det er ikke meningen, det skal gøre ondt, når man har sex, og derfor er det netop også virkelig vigtigt, at du er bevidst om det og får snakket med nogen om det! Jeg kan sagtens forstå, at du er nervøs, frustreret og ked af, at det gør ondt, og at du derfor ikke rigtig får lov eller har fået lov til faktisk bare at nyde sex. Bare frygten for at det gør ondt, kan gøre det svært at nyde sex, og det er yderligere en grund til at du skal have snakket med nogen hurtigst muligt! Du skriver selv, at du er bevidst om både at slappe af og være våd nok, så det vil jeg ikke skrive mere om.
Jeg synes helt sikkert, du skal tage til lægen. Lægen kan godt lave en gynækologisk undersøgelse, og de plejer at være både gode og søde. Men det kan også være en god idé at bede om en henvisning til en gynækolog, fordi de ved meget mere om skeden og de forskellige smerter man kan have. Det er vigtigt, at du får beskrevet godt til lægen, hvordan dine smerter føles og hvornår de kommer, så de kan få en fornemmelse af, hvad problemet kunne være. Det kan være mange forskellige ting, nogle ret almindelige, men også nogle, hvor det kan være nødvendigt, at man kommer til et par undersøgelser. Der er nogle forskellige lidelser, der giver smerter i underlivet ved sex, men det er alt sammen noget, jeg synes, du skal snakke med en læge om, for de vil kunne bedømme det meget bedre selvfølgelig!
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du nok skal finde ud af, hvad problemet skyldes og hvordan du kan få smertefri og lækker sex! Træk vejret og få bestilt en tid til lægen. Det skal helt sikkert nok løse sig!
Skriv endelig igen.
Kærlig hilsen
Sophie