Porno
brevkassespørgsmål af
Elias
14 år
Jeg er afhængig af porno og ser det næsten vær aften inden jeg går i seng. Jeg vil gerne prøve at stoppe med at se det men syntes at det er svært. Så kunne godt tænke mig at vide om der er en måde man kan stoppe med at se det. Tør ikke at sige det til mine forældre da jeg tror at de vil blive sure på mig.

Svar:
Hej Elias.
Mange tak for din henvendelse - lad os se om jeg ikke kan hjælpe dig!
Du skriver at du gerne vil stoppe med at se porno - det kan jeg godt forstå at du gerne vil. Porno kan være ganske upraktisk og hvis du er blevet afhængig af det kan det være rigtig svært at slippe det igen.
Jeg vil dog lige slå et slag for at der slet ikke er noget galt med at se porno! Rigtig mange unge på din alder ser det, og rigtig mange ser det flere gange om ugen - lige som dig. Porno kan godt være lidt tabubelagt og pinligt at snakke om, men det er altså slet ikke farligt. Man skal bare være opmærksom på at porno ikke er virkeligt og at det er skuespillere ligesom på film der laver porno. Sex er altså ikke på samme måde i virkelgheden.
Du kan læse mere om andre unge der ser porno her, hvor der er nogle tal på hvor mange andre der også ser det: https://bupl.dk/boern-unge/find-artikler/masser-af-porno
Her kan vi f.eks. læse at omkring 33% af unge ser porno ofte eller hver dag.
Du nævner selv at du er afhængig af porno - men det er ikke altid helt så simpelt, at man er afhængig, bare fordi man ser det hver dag. En god måde at mærke på om man er afhængig af noget, er at tjekke om man egentlig har lyst til det man laver - f.eks. hvis man ikke har lyst til at se porno, men ender med at gøre det alligevel, kan det være et tegn på at man er afhængig.
Ligegyldigt om du er afhængig eller ikke afhængig, så har du jo et ønske om at prøve at stoppe med at se porno, og det vil jeg selvfølgelig også gerne hjælpe dig med.
Du skriver at du ofte ser det inden du går i seng - her kan en god måde at stoppe med det, være at distrahere dig selv med noget andet. Læs en god bog eller se en god film eller serie, indtil du falder i søvn. Hver gang tanken om porno så kommer frem, så prøv at koncentrer dig om bogen eller filmen i stedet.
Du kan også prøve at lave en aftale hvor du overnatter hos en ven en hel uge - så har du jo ikke helt så god mulighed for at se det, hvis din ven også er der.
Du kan prøve at lade din telefon og computer bive ude i stuen når du går i seng, så du ikke har muligheden for at tænde for pornoen.
En anden løsning kunne være at tage en snak med dine forældre - jeg tror at det er de færreste forældre der ville blive sure, hvis deres barn kommer til dem og siger at de har et problem som de gerne vil have hjælp til. Dine forældre kan evt. hjælpe med at sætte en pornoblokker på jeres internet, så du ikke kan komme ind på pornosiderne.
Hvis du vil læse lidt mere om pornoafhængighed, kan du kigge her: https://www.ambulantmisbrugsbehandling.dk/pornoafhaengighed/
Her kan du måske også blive lidt klogere på om du faktisk er afhængig, eller om du bare er glad for porno - som altså er helt normalt.
Jeg håber at du kan bruge min hjælp!
Mvh. Chris