Jeg er bange for hvad mine forældre siger til mig omkring min seksualitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, som titlen også siger så er jeg bange for hvad mine forældre siger omkring mig der føler mig biseksuel, fordi jeg er bange for at de vil blive skuffet eller kigge mærkeligt på mig. Jeg er 16, men bliver 17 om 4 måneder. Jeg har selv en god kæreste som er pige og jeg har været kærester med i 8 måneder og vi har prøvet diverse af bøsse sex's på mig, men jeg føler også at jeg får mere behag og glæde ud af det end normal sex. Er bange for at sige noget til hende, fordi jeg føler mig mere bøsse end bisexuel, og ikke i det mindste mine forældre. Ved ikke hvad jeg skal gøre og er bange.

Svar:
Kære søde og seje du.
Først og fremmest vil jeg slå fast, at det er helt normalt at du føler dig forvirret og måske bange i situationen. Du står midt i noget, der både handler om identitet, relationer og frygten for afvisning og udskammelse. Det er meget at gå med alene, især når man er så ung og stadig prøver at finde sig selv.
Angående din seksualitet:
At du føler dig mere “bøsse” end biseksuel, og at du ville få mere glæde ud af sex med en fyr, er vigtigt at se nærmere på. Seksualitet kan være mere flydende for nogen. Mange opdager først hen ad vejen, hvor de egentlig ligger på det seksuelle- spektre. Det er ikke forkert at føle noget andet nu, end du gjorde før, somsagt er du stadig igang med at finde mere ud af hvem egentlig er.
Angående din kæreste:
Du skriver, at du er bange for at sige det til hende. Det giver mening, især fordi du ikke vil såre hendes følelser. Men hvis du føler, at du faktisk ikke er til piger mere, eller i hvert fald ikke på samme måde, så skylder du både dig selv og hende ærlighed på en respektabel måde.
Du kan sige/skrive noget i stil med:
“Jeg har tænkt rigtig meget over min seksualitet, og jeg er begyndt at føle, at jeg måske er mere til fyrer end jeg først troede. Jeg ved ikke præcis hvor jeg står, men jeg har brug for at være ærlig overfor både dig og mig selv.”
Hun bliver måske skuffet og/eller ked af det, det må hun gerne blive, det er også kun menneskeligt. Men det er ikke det samme som, at du har gjort noget forkert, bare så du er lidt forberedt på hendes reaktion.
Angående dine forældre:
Du skriver også, at du er bange for, at de vil blive skuffede eller vil kigge mærkeligt på dig.
Her er et par ting du kan overveje:
Hvordan har de reageret på homoseksualitet generelt? Har de sagt nogle negative ting, når det har handlet om andre?
Er der en forælder, der virker mere forstående end den anden? Det kan være lettere at starte med en.
Test situationen: Hvis du er i tvivl om, de vil reagere med vrede, kontrol eller trusler, så prøv at teste badevandstemperaturen, og hvad jeg mener her er: nævn fx du kender en der lige er sprunget ud som homoseksuel, og se hvordan de reagerer på det.
Alternativt, så kan du også snakke med folk, som har erfaring i at støtte unge der sidder i ligende situation som dig selv.
Du kan fx tjekke disse to sider ud
LGBT+ Ungdoms rådgivning: https://lgbtungdom.dk/radgivning
Sexlinien: https://sexlinien.dk
Til sidst:
Du er hverken forkert eller mærkelig for at have de følelser og tanker, som du har. Du skal have ret til at kunne være ærlig om dig selv uden at frygte fordømmelse fra dine nærmeste. Jeg forstår du ligenu sikkert er bange og nervøs for fx dine forældre og kærestes reaktion, men tag tingene i et stille og roligt tempo, du behøver ikke skynde dig, hvis du først vil teste deres reaktion først. Husk du er stærk bare det du rækker ud!
Med venlig hilsen Kylie.