Smerter i underlivet (men ingen menstruation)
brevkassespørgsmål af
Pige på 13 år
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år, der har et spørgsmål. Jeg har ondt OPPE i skeden. Altså ikke i maven som er et normalt tegn på mens. Jeg har ondt oppe ved skamlæberne og en følelse af at det brænder lidt. Ved ikke om det er regelmæssigt, men det kommer en gang imellem. Jeg har ikke fået min menstruation endnu, så jeg tror ikke det er normalt. Jeg har haft udflåd i over 2 år nu, eller deromkring. Ved i hvad det kan være? Please hjælp er bange for om det er alvorligt.

Svar:
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er svært at vurdere præcis, hvad der giver der dine smerter i skeden. Jeg bliver ikke bekymret for at du fejler noget alvorligt. Hvis du ofte er generet af det, vil jeg anbefale at du taler med din egen læge om det. Her har du mulighed for at uddybe blandt andet hvor ofte du oplever smerterne, hvor længe de varer og hvor lang tid det har stået på.
Selvom du ikke har fået din menstruation endnu, kan man godt opleve ubehag og lidt smerter fra underlivet i ny og næ. Hvis du har haft din seksuelle debut, skal du altid overveje om du kan være smittet med en kønssygdom. Hvis du er seksuelt aktiv, og ikke er blevet testet for en kønssygdom, så bør du blive det. Svien fra skeden kan skyldes en svampeinfektion i skeden, det giver dog ofte også tykkere, mere grynet og lugtende udflåd. Det er dog ikke særligt sandsynligt i din alder.
Alt i alt, synes jeg at du skal tale med din egen læge om det, hvis smerterne generer dig og du oplever smerterne ofte, som fx dagligt eller flere gange om ugen eller hvis smerterne er tilstede i længere tid og ikke bare kommer som jag i ny og næ.
Jeg håber du kunne bruge svaret.
Hilsen Line