Lamme hænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Halløj, mine hænder er begyndt at være helt lamme om morgenen når jeg vågner. Det sker ikke hver eneste morgen, men næsten. Jeg er sikker på at det nok skyldes at jeg har en tendens til at ligge meget på mine hænder når jeg sover. Lammelsen varer som regel kun et par sekunder så længe jeg lige sørger for at bevæge dem og starte blodcirkulationen igen. Det jeg synes er mærkeligt ved det, er at jeg altid har haft denne tendens med at ligge på mine hænder når jeg sover, men har aldrig før oplevet at de ligefrem er helt lamme når jeg vågner. Det er noget der først er begyndt at ske her for nyligt. Derfor tænkte jeg på om det er noget man skal være obs på eller om det kan have en eller anden negativ påvirkning senere hen hvis jeg bliver ved? Men ved ikke om det bare er fordi jeg overtænker det. Sagen er at jeg jo ikke så nemt kan styre det, da jeg ofte gør det i søvne.

Svar:
Kære Anonym,
Hvor er det godt, at du skriver. Man kan nemlig gå og tænke længe over sådanne ting - så det er godt at få det afklaret.
Det lyder relativt fredeligt, når du ved, at du sover på dine hænder, og det er derfor,  at de er "lamme, "når du vågner op. Det er også et godt tegn, at de så hurtigt kommer til live igen. Du skriver, at det ikke sker hver nat, men hvis det oftere sker efter indtagelse af alkohol fx, så er det fordi, at man nærmest ikke bevæger sig, når man sover efter at have drukket alkohol. Derfor vil du ligge længere tid på dine hænder, og det kan forklare , at de bliver "lamme". Det bør ikke have nogen indflydelse på funktionen af dine hænder fremover.
For en god ordens skyld synes jeg, du skal kigge forbi din læge. De kan taget et blodtryk og tjekke blodcirkulationen i dine fingre. Så kan det blive udelukket, at der er en anden årsag, end at du sover på dem om natten.
Mange tak for at du skrev herind. Jeg håber, du kan bruge svaret og få ro på tankerne.
Mange hilsner
Eva