Bryster

brevkassespørgsmål

Bryster

brevkassespørgsmål af
marie
14 år

er det normalt jeg får mælk ud af mine bryster når jeg kun lige er fyldt 14 og ikke har haft samleje

Svar:

Hej Marie.

Væske fra brystvorterne hos fødedygtige piger/kvinder er oftest normalt og ufarligt og kan også forekomme, selvom man endnu ikke er seksuelt aktiv. Der er kirtler i brysterne, som kan producere mælk ved hjælp af et hormon, som hedder prolaktin. Ved stimulation af brysterne (f.eks. ved at der suges på brystvorterne eller ved irritation fra tøj) kan der dannes mere af hormonet. Der kan også være andre årsager til væske fra brystvorterne, bl.a. betændelse eller slag på brystet og medicinbivirkninger (herunder p-piller). En sjælden gang kan det skyldes sygdom i hjernen, brystkræft eller en stofskiftesygdom.

Generelt gælder det, at du ikke behøver at bekymre dig om væske fra brystvorterne, hvis du i øvrigt føler dig sund og rask og væsken kommer efter en form for stimulation af brysterne. En blakket, gullig, grønlig eller brunlig væske er helt normal. Hvis du derimod oplever andre symptomer samtidig med væsken fra brystvortne, som bl.a. hovedpine, synsforstyrrelser og menstruationsforstyrrelser, bør du kontakte din læge for at blive undersøgt. Du skal ligeledes henvende dig til lægen, hvis du bemærker blod i væsken fra brystet, eller hvis væsken er helt vandklar.

Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Er du i tvivl, så henvend dig til din læge, så i kan få en snak om det.

Med venlig hilsen, Tatjana

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål