Veninde
brevkassespørgsmål af
C
14 år
Jeg har den her veninde som har været min bedste veninde siden 4 klasse. Men jeg føler at vi er gledet rigtig meget fra hinanden og jeg er mere sammen med andre nu. Problemet er at hun stadig synes at vi er bedste veninder og men sådan har jeg det ikke. Hun er faktisk begyndt at irritere mig fordi hun hele tiden hænger på mig. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej C,
Jeg kan godt forstå at du er i tvivl om hvad du skal gøre i den her situation. Venindeskab kan til tider være ret komplicerede. Faktisk kan venindeskab/venskab tit sammenlignes med et parforhold, især når det kommer til bedste veninder/venner. Det betyder også at forholdet skal plejes og at begge parter skal være tilpasse i det. Og derudover er det derfor også helt normalt at man oplever perioder hvor det går op og ned.
Det ses ofte at de her nedturs-perioder i venindeskabet opstår, når den ene person får nye venner, eller får lysten til at være sammen med nye/andre venner, hvilket er helt okay og helt normalt.
For venindeskabet kan den situation bare være rigtig svær, især hvis den anden part ikke har så mange andre venner/veninder. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er tilfældet i jeres situation, men hvis det er, kan det være at det er derfor din veninde måske hænger meget på dig, som så ender med at være irriterende for dig, som du fortæller.
Set fra din side er det naturligt og forståeligt at du oplever en irritation over at din veninde hænger på dig, da det lader til at du har brug for plads til at ses med dine andre venner. Og igen, det er helt forståeligt og helt okay at du har det behov!
Mit bedste råd til dig er faktisk at være helt ærlig overfor din veninde og fortælle hende om dine tanker. Måske er hun ikke klar over at du har det på den måde, og så kan det være svært for hende at give dig den plads du har brug for. Ved at tage en snak, kan du også høre om hun har nogle tanker omkring jeres venskab. Det kan være en lang og dyb snak, men hvis det bliver for svært eller sårbart, kan det også bare være en helt kort snak, hvor du fortæller at du gerne vil kunne ses med dine andre venner også.
Jeg tror det er vigtigt at i er ærlige overfor hinanden, specielt hvis du egentlig ønsker at venskabet skal fortsætte, men uden at i er bedste veninder og hvor der er plads til andre venner også. Det er også vigtigt at huske på, at venskaber der har varet i flere år kan være dyrebare, så nogle gange er det er med at passe godt på dem, så længe de ikke påvirker dig negativt.
Og med det sagt, er det selvfølgelig ikke altid muligt at blive ved med at holde et venskab i live, hvis man bare glider længere og længere fra hinanden. Fordi det er altså også helt normalt at man i nogle venskaber bare glider helt fra hinanden, ofte i takt med at man bliver ældre og måske får nye interesser eller nye venskaber.
Ligemeget hvad, er jeg er sikker på, at du nok skal finde ud af det med din veninde, så længe du er ærlig overfor hende og fortæller hvordan du har det, inden din irritation hober sig op indeni. Og husk på, at det ikke er sikkert at hun overhovedet ved at du er irriteret på hende og derfor er det ekstra vigtigt du fortæller at du har brug for plads.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus