Skoletræt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er så sindssyg træt af skolen. Hver dag tænker jeg på måder at undgå at komme i skole, så nu sidder jeg igen og tænker over hvad jeg skal sige i morgen tidlig for at undgå at komme afsted. Når jeg sidder i timerne er jeg ved at falde i søvn. Jeg plejer at være glad for skole men efter jul er der sket et eller andet. Aner ikke hvad det er, men jeg kan overhovedet ikke finde motivationen til noget som helst. Hvad sker der lige med mig, og hvad skal jeg gøre. Vil egentlig gerne, men jeg føler lidt som om jeg er helt tom for energi og jeg kan slet ikke finde noget godt ved skolen.

Svar:
Kære du.
Jeg er ked af at høre, at skolen er træls lige nu, så jeg håber mit svar kan give dig lidt ro i maven.
Du skriver at du hver dag forsøger at undgå at komme i skole, og når du så endelig er der så har du svært ved at holde dig vågen. Nu nævner du ikke nogen anden specifik grund til hvorfor du er skoletræt udover manglende motivation, men er det fordi du føler dig presset på det faglige? Skoletræthed kan godt opstå fordi lektiemængden bliver for stor, måske får du opgaver for du har svært ved at forstå? Er der nogen specifikke fag du har særligt svært ved? Hvis der er fag man har svært ved kan det sagtens også udløse skoletræthed. Det kan også være det helt modsatte der er skyld i din skoletræthed, måske har du så nemt ved skolen, at du ikke ser nogen grund til at dukke op. Mulighederne er mange.
Du nævner også du var glad for skolen indtil efter jul. Nu ved jeg naturligvis ikke hvilket klassetrin du går på pt, men ud fra din alder antager jeg du går i 9-10 klasse, når man ligger på de sidste klassetrin, begynder man at tænke mere over fremtiden, skal man på gymnasiet, skal man tage en erhvervsuddannelse osv. Måske er din skoletræthed bundet i det? Man kan sagtens også begynde at føle sig skoletræt i slutningen af 9-10 klasse fordi man bliver bevidst om der venter en større udfordring i form af ungdomsuddannelse, hvor kravene er noget større end de er ved folkeskolen.
Mine råd:
Prøv at snakke med nogen om det fx en god veninde eller dine forældre? Hvis du får sat ord på dine følelser overfor en du er tryg ved, kan det være du nemmere kan forsøge at overkomme din skoletræthed. Det er vigtigt du får kommunikeret med andre om hvordan du har det, så de forhåbentlig kan hjælpe dig. Det kan naturligvis være svært at åbne op om man har det svært, men tro mig, du får det meget bedre hvis du får snakket ud med en.
Prøv at tænk over hvad der kunne skyldes din skoletræthed, som nævnt tidligere i mit svar; Syntes du lektiemængden er for meget? Er der specifikke fag der presser særlig meget? Er alt bare lidt for let? Bekymrer du dig om fremtiden, så det hele pludselig kan virkelig uoverskueligt og træls? Er der nogen uløste konflikter derhjemme? Måske mistrives du socialt? Skoletræthed kan også udløses hvis man ikke har det godt socialt i sin klasse eller hvis man har det lidt svært derhjemme.
Hvis ingen af de overnævnte ting taler til dig, og du ikke kan sætte en finger på hvad der specifikt kunne være skyld i din skoletræthed, måske er det noget der slet ikke er skolerelateret som plager dig, og som så påvirke din lyst og motivation til at gå i skole. Som sagt mulighederne er mange, men kun du kan kende det egentlig svar.
Håber du kan bruge mine råd til et eller andet, og husk du hverken er forkert eller underlig fordi skolen er træls lige nu. Jeg tror på du sagtens kan komme igennem denne svære tid. Du skal ikke føle dig alene med dine problemer, så derfor er det sejt du tager første skridt og skriver ind her. Nu håber jeg så du tør tage næste skridt og tør tale med en tæt om dine problemstillinger.
Alt held og lykke til dig og rigtig god dag.
Venlig hilsen Kylie