Hvad sker der hvis man stikker af hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Esther
12 år
Hvad sker der hvis man stikker af hjemmefra? Er det politiet der finder en? Skal man snakke med nogen? Får man problemer? Kommer man på hospitalet? Hvad hvis man nægter at svare på hvorfor man valgte at stikke af? Bliver kommunen indvolveret? Skal man snakke med en psykolog? Altså jeg har alle de her spørgsmål, vil ik nok være søde at svare på dem? Jeg brænder helt vildt meget efter at vide det! Hilsen Esther

Svar:
Kære 12 årige pige
Det lyder til at du har det virkelig svært, hvis du gør dig tanker om at stikke af hjemmefra.
Generelt vil jeg kraftigt anbefale at man ikke stikker af hjemmefra, men i stedet for prøver at få hjælp, da der faktisker flere muligheder for det.
Hvis man stikker af hjemmefra, så vil politiet ofte blive involveret hvis forældrene ikke selv kan finde deres barn/unge. Det gør at man vil skulle tale med dem, og alt efter hvorfor man har gjort det, kan kommunen godt blive involveret, for at hjælpe den unge. Når en ung stikker af, er det ofte fordi det er super svært derhjemme og der er nogle ting som ikke er som de bør være. Fx at forældre slår, drikker eller andre ting. Det er ikke ting man som 12 årig bør gå rundt med alene. Det er et alt for stort ansvar at have.
Det at bede om hjælp, kan samtidig hjælpe forældrene til at ændre adfærd. Man kommer ikke nødvendigvis på hospitalet, med mindre der er sket en noget. Det samme med en psykolog, det kan tilbydes i nogle tilfælde, men ikke alle. Så det afhænger meget af hvad grunden er til at man ønsker at stikke af.
Hvis man ikke vil svare på spørgsmålene, tænker jeg at de voksne kan blive endnu mere bekymrede for hvad det er den unge oplever, og derfor vil de selvfølgelig gerne hjælpe den unge.
Så hvordan kan det være du har alle de her spørgsmål? er det mon fordi du konkret gør dig tanker om at stikke af hjemmefra?
Hvis det er derfor, vil jeg anbefale dig, at du prøver på at få talt med nogen om det. Gerne en lærer eller en anden voksen omkring dig, som du er tryg ved. De kan nemlig hjælpe dig med at få fat i nogen at tale med, og finde ud af hvad der skal ske med dig.
Når man kun er 12 år, er det for tidligt til at bo alene og bo ude på gaden. Derfor er det vigtigt i stedet for at få hjælp.
Der er forskellige muligheder. Fx kan man kontakte BørneTelefonen og få en bisidder som kan hjælpe med at kontakte kommunen på den unges vejne, og få en snak om hvordan man går og har det derhjemme. Bisidderen kan hjælpe med at fortælle dig om hvad der er af muligheder for dig osv.
Hvis du ikke har mod på de to ting, er det fx muligt at skrive på cyberhus sms rådgivning og chatte med en rådgiver og få vendt hvordan du går rundt og har det.
Det er super vigtigt, hvis det er fordi du gør dig tanker om at stikke af hjemmefra, at du får det vendt med nogen!