Væk hjemmefra men min lillesøster
brevkassespørgsmål af
Oscar
12 år
Jeg vil løbe hjemmefra men min lillesøster fordi min far og mor drikke hele tide og slå mig og min lillesøster men kan i hjælp men hvor man kan sove og få mad fordi jeg har ikke venner så. Mig og min lillesøster må vil bare sove et offentlig toilet:#sadlife

Svar:
Kære 12 årige
Mange tak fordi du skriver til Cyberhus!
Du skriver at du vil løbe hjemmefra fordi det bare er rigtig svært derhjemme, men det er svært med din lillesøster også.
Det lyder til at være super svært at være dig.
Jeg tænker dog ikke det er en god løsning at løbe hjemmefra. Særligt grundet din alder, men også at du vil tage din lillesøster med, og at du ikke har noget sted i kan tage hen. Derfor vil jeg hellere prøve at hjælpe dig til, hvordan du kan få talt med nogle af de voksne der er omkring dig.
Har du en enkelt voksen et eller andet sted, som du er tryg ved?
Det kan fx være en fra din familie, eller lærer eller din læge.
Det er sådan, hvis du fortæller fx din lærer, at du bliver slået derhjemme og dine forældre drikker, så har din lærer pligt til at kontakte din kommune, som så vil komme ud og tale med dig. Herfra vil de tage stilling til, hvad der skal ske.
De vil samtidig tage hjem til din mor og tale med hende om det du fortæller.
Det er super vigtigt at du ikke går alene rundt med de ting du gør! Det er alt for meget at gå rundt med som 12 årig.
Hvis du ikke har mod på at tale med din lærer, er der nogle andre muligheder for hvordan du kan få hjælp.
Den ene er at du sender en sms til Cyberhus sms rådgivning. Her kan rådgiverne hjælpe dig mere ved at spørge ind og evt se om i sammen skal lave en underretning til kommunen.
En anden mulighed er at du skriver til børnetelefonen, som har mulighed for at give dig en bisidder, som kan mødes med dig meget hurtigt, og hjælpe med at kontakte kommunen sammen med dig og være med til møde med dem.
Det er under ingen omstændigheder ok at dine forældre slår dig, lige meget hvad. Det er forbudt i Danmark at slå sine børn. Derfor er det super godt at du tør sige det højt her til os, og jeg håber virkelig at du vil have mod til at gøre en af de ting jeg har fortalt dig om, så du hurtigst muligt kan få hjælp. At løbe hjemmefra vil ikke være den bedste løsning, når du ikke har et sted at gå hen.
Jeg håber du får fortalt det til en voksen når du kommer i skole igen eller skriver til Cyberhus eller Børnetelefonen!