Skam med kroppen
brevkassespørgsmål af
Pige
16 år
Hej cyberhus:)! Jeg har et problem med at se skam i min krop. Jeg har set mange piger, kvinder der har store patter og stor røve. og har bare tænk på om jeg noglesinde vil få nogle større patter er selv 16 år

Svar:
Hej pige 16 år
Tak for dit brevkasse spørgsmål.
Jeg ved, at du langt fra er den eneste unge pige, som går rundt og spekulere på hvordan din krop ser ud sammenlignet med andres. Vi modtager virkelig mange spørgsmål fra unge der har det på præcis samme måde.
Dagligt bliver vi introduceret for billeder på nettet, i fjernsynet og diverse apps af den "perfekte" krop. Dette giver os ubevidst en forståelse af hvordan den "perfekte" krop skal se ud. Dog er det rigtig vigtigt at understrege, at de kroppe som vi dagligt bliver eksponeret for, ofte er redigeret. Enten digitalt redigeret med diverse filtre eller måske endda redigeret med kosmetiske operationer. De piger og kvinder som du ser, kan sagtens have få lavet større øjne, mere jævn hud eller smallere hofter med et digitalt filter. Eller måske kunstige bryster eller har fået fyldt noget i deres bagdel så den ser større ud.
Det er selvfølgelig op til den enkelte selv, om man ønsker at få lavet noget ved sin krop, og det er ikke noget galt med billeder der er redigeret rigtig meget. Man skal bare være opmærksom på at det giver et noget fordrejet billede af hvordan en almindelig krop ser ud.
Jeg syntes det er vigtigt at understrege, at alle kroppe er forskellige, og at man derfor ikke behøver at have store bryster eller en stor bagdel for at føle sig "normal".
Som jeg startede med at skrive, så modtager vi virkelig mange spørgsmål fra unge der har det ligesom dig. Og det handler ikke kun om at vi har et lidt ekstremt billede af, hvordan den "perfekte" krop bør se ud. Det handler også om, at vi mennesker godt kan være meget selvkritiske. Særligt i teenageårene.
Det betyder at vi ofte ser os selv med helt andre øjne, end alle andre gør. Når du kigger på dig selv, føler du skam, men samtidig er der andre der ligger på dig og tænker at de ville ønske at de havde en krop som dig. Og nogle af de piger, som du kigger på, og tænker at du ville ønske at du så ud som dem...ja, de går måske at skammer dig over deres krop, helt ligesom du gør.
De fleste, der har det ligesom dig vil, når de bliver ældre, kigge på billeder af sig selv som ung, og tænke: hvorfor fanden var jeg så ked af mig selv...jeg var da lige som jeg skulle være. Det er sådan lidt en menneskelig forbandelse. Vi er meget hårde ved os selv, og den måde vi ser os selv i teenageårene, er ofte alt for kritisk.
Om dine bryster bliver større end de er nu, kan jeg af gode grunde ikke svare dig på. Normalt stopper kroppen med at vokse og udvikle sig når man er ovre puberteten, som hos nogle kan vare frem til 18-20 års alderen.
Men i virkeligheden handler det heller ikke om at din krop skal ændre sig, men mere om hvordan du lærer at holde af den krop du har. Helt ligesom det her med at mange ser sig selv i et meget mere positivt lys, når de bliver ældre, så er der virkelig mange mennesker der ligefrem bliver særligt glade for de ting, de var så kede af, bare få år før. Det handler om at lære at se sig selv gennem et mere realistisk filter, end det der meget selvkritiske, som du benytter lige nu.
Og hvordan gør man så det? Ligesom en muskel, der skal udvikle sig, så kræver det træning. Du ser det du fokuserer på.
Så start med at kigge på noget andet end de ting du er mest ked af, når du kigger dig i spejlet. Find de dele af din krop, som du godt kan lide, og fokuser på dem. Sig noget pænt til dig selv, når du står og kigger i spejlet. Det er lige meget om det er dit hår, dine øjne eller længden af dine storetå. Find de dele, som er helt okay, og fokuser på dem. De positive ting du siger til dig selv, om det du godt kan lide, vil lige så stille smitte af på den måde du ser resten af din krop. Det tager tid, men det skal nok ændre sig.
Og snak med andre om det her. Du vil dels opdage at mange andre har det ligesom dig, og så er jeg sikker på at du også vil opdage at andre tænker helt anderledes om din krop, end du selv gør. Selvfølgelig er din opfattelse af din krop vigtig. Samtidig kan man godt lade sig inspirere af hvad andre ser, når de ser en. Og andre ser med garanti noget ret fantastisk, når de kigger på dig.
Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget
De bedste hilsner