Kikset ven
brevkassespørgsmål af
L.
23 år
Hey. Jeg har en god "drengeven" som jeg har kendt i flere år. Han er 26. Han er begyndt at lave sådan nogle sange med AI, hvor han er begyndt at udgive dem og han virker ekstremt entusiastisk og virker selv til at være mega stolt af det. Men det lyder bare virkelig ikke godt, altså faktisk HELT forfærdeligt. Min niece på 7 år har lavet sange med AI der er bedre (ikke for at være ond, men 100% ærligt!). Det rimer ikke ordentligt og det lyder bare amatøragtigt og grimt. Men jeg er i tvivl om jeg skal sige min ærlige mening om det. Hvis det var mig, ville jeg nok gerne have folks ærlige mening, men på den anden side er jeg virkelig bange for at ødelægge hans drøm og være en lyseslukker. Han har nemlig før haft det svært og virker nu endelig til at have fundet det her som hobby. Der er nogle af vores fælles venner som er begyndt at drille ham med det allerede bag hans ryg og siger at han er ekstremt kikset og gay, men jeg har ikke turde sige noget endnu... Hvad synes i jeg skal gøre? Vh. L.

Svar:
Hej L
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl. Der er stor forskel på at være ærlig og på at tage glæden fra et andet menneske, og det er den balance, du står med.
Ud fra det, du skriver, lyder det ikke som om, det egentlig handler om musikken. Det handler mere om, at du kan se, hvor stolt og glad han er blevet for noget, som giver ham energi.
Jeg synes, du skal spørge dig selv, hvad formålet med din ærlighed er. Hvis han direkte spørger dig: "Hvad synes du helt ærligt?", så synes jeg, man skylder et ærligt svar. Men ærlighed behøver ikke være brutal. Der er stor forskel på at sige: "Jeg kan godt mærke, du virkelig brænder for det. Personligt er det ikke helt min musiksmag, og jeg synes også, der er ting, der kunne blive meget bedre," og så at sige, at det er helt forfærdeligt. Begge dele er ærlige, men den ene måde giver ham stadig lyst til at udvikle sig.
Hvis han slet ikke beder om din vurdering, så er jeg ikke sikker på, at der er nogen gevinst ved at fortælle ham, at du synes, det lyder dårligt. Mange mennesker har hobbyer, de aldrig bliver verdensmestre i. Nogle maler, selv om billederne ikke er fantastiske. Nogle synger karaoke uden at ramme en eneste tone. Men de gør det, fordi de hygger sig. Det er jo også en værdi i sig selv.
Det du skriver om jeres fælles venner synes jeg egentlig er langt mere problematisk. At de sidder og kalder ham kikset og bruger "gay" som et skældsord bag hans ryg er ikke okay. Man behøver ikke synes, hans musik er god for at behandle ham ordentligt. Der er stor forskel på at tænke: "Det her er virkelig ikke noget for mig," og så gøre grin med et menneske, der tør kaste sig ud i noget kreativt.
Jeg kan også godt forstå din sammenligning med din syvårige niece. Den fortæller egentlig bare, hvor ærligt du oplever kvaliteten. Men lige præcis den slags sammenligning ville jeg beholde inde i mit eget hoved. Den ville næsten kun kunne såre ham og ikke hjælpe ham videre.
Mit indtryk er faktisk, at du allerede gør noget rigtigt. Du har ikke været med til at tale ham ned bag hans ryg, og du prøver oprigtigt at finde ud af, hvad der er det mest ordentlige at gøre. Det synes jeg siger meget om dig som ven.
Så mit råd ville være, at du lader ham beholde glæden ved sin hobby, medmindre han selv beder dig om en ærlig vurdering. Og hvis den dag kommer, så vær ærlig på en måde, hvor du kritiserer musikken og ikke ham som person. Man kan godt sige sandheden uden at slukke et menneskes gnist.
Mange hilsner Lukas