Min søster
brevkassespørgsmål af
L
24 år
Hej, jeg er en pige/kvinde på 24. Jeg har haft en helt forfærdelig tid i folkeskolen, hvor især én pige fra min klasse dagligt smadrede mit liv helt ind til 9. klasse. Det var både fysisk og psykisk vold og misbrug imod mig igennem mange år og jeg har brugt virkelig lang tid på at komme over det der skete dengang. Jeg har så en storesøster, som jeg selvfølgelig elsker, men der er en ting jeg ikke helt forstår. Min søster er nemlig venner med netop denne pige, som i mange år gjorde mit liv til et helvede, på Facebook, og i øvrigt også flere af mine klassekammerater fra folkeskolen, som min søster aldrig har haft noget at gøre med. Hun er nok typen der bare har så mange venner som muligt, og er ligeglad med hvem de er. Men jeg forstår virkelig ikke hvordan hun kan lykønske og skrive søde kommentarer til netop denne pige, som hun jo ved, har ødelagt en stor del af mit liv. Jeg ved bare ikke helt om det er forkert af mig, at have noget imod det. Jeg tænker bare jeg selv, hvis nogen havde mishandlet nogen fra min familie og jeg vidste det havde ødelagt dem psykisk, så ville jeg da ikke have lyst til at have noget med vedkommende at gøre. Hvad tænker i? Jeg kan bare mærke at det gør mig ked af det, og at jeg får følelsen af at min søster slet ikke tænker på hvad denne pige har gjort ved mig...

Svar:
Kære L
Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig såret og forvirret over din søsters forhold til den pige, som har været årsagen til meget smerte og lidelse for dig. At have en søster, der er venner med nogen, der har gjort dig fortræd, kan føles som et kæmpe svigt og måske også som en form for forræderi , især når det involverer dybe sår og traumer du har kæmpet længe for at komme igennem. Dine følelser i denne situation er helt normale og du er din fulde ret til at føle som du gør.
Når det kommer til hvorfor din søster har en relation til denne pige, kan der være mange grunde til hvorfor din søster opfører sig, som hun gør. Det kan være, at hun simpelthen ser det som en form for “overfladisk” venskab på sociale medier, hvor det for hende ikke føles så personligt eller dybt. Men det betyder ikke, at dine følelser ikke er vigtige eller gyldige. Sådan som jeg forstår dit brev så lyder det for mig som om, at din søster måske ikke helt forstår, hvor dybt dette stadig påvirker dig, og derfor er det måske svært for hende at se det fra dit perspektiv.
Hvis du har mod på det, kunne det måske være en god ide at tale med din søster om det. Du bestemmer selv hvorvidt du vil tage snakken over skrift eller om du har lyst og mod på at snakke med hende under fire øjne.
Forklar hende på en stille og rolig måde hvordan det gør dig ked af det, at hun har kontakt med netop den pige. Du behøver ikke nødvendigvis at bede hende om at tage afstand, men blot fortælle om dine følelser og forklare, hvorfor det føles som en form for svigt for dig. Når hun forstår, hvor smertefuldt det er, kan det være, at hun ser tingene på en anden måde eller så i det mindste kan forstå, hvorfor det påvirker dig, som det gør.
Du har kæmpet meget for at komme videre, og det er vigtigt, at dine følelser bliver taget alvorligt og du bliver hørt og lyttet på. Hendes svar og forståelse kan måske også hjælpe jer med at opbygge en stærkere relation og finde et evt kompromis, hvor du både føler dig set og respekteret i forhold til det, du har oplevet.
Dine følelser tæller og er vigtige, husk det, men husk også at lytte på hvad din søster har at sige.  Folk er mere villige til at lytte på en, hvis du også lytter på dem- det betyder ikke nødvendigvis du skal være enig med hende, men husk bare at være gensidig i kommunikationen.
Med venlig hilsen Kylie.