Skam
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år der skammer sig rigtig meget over noget der skete for to år siden. Noget dumt der skete for to år siden. Det der skete var at jeg havde fundet en at skrive med fra nordjyllan som sendte mig nudes efter lidt tid sendte vi nudes til hinanden. sendte et billede af min pik og en video det er så pinligt forstår ikke hvorfor jeg nogensinde har gjort det tænker stadigvæk på det hele tiden og får det dårligt hver gang. Det var på Snapchat og på Snapchat forsvinder billedet efter man har set man kan også se hvis der bliver taget screenshots. Det gjorde der ikke men er bange for på en eller anden måde at hun stadig har det eller at det er blevet delt. Efter et års tid skrev jeg så til hende og jeg spurgte om hun havde nogle billeder eller videoer af mig nøgen hun sagde at hun ikke havde og har mega flink osv. hun kunne næsten ikke engang huske hvem jeg var. tror i at det er blevet delt? Vi skrev også efter jeg havde stillet hende de spørgsmål. Men det er generet bare dumt jeg nogensinde har gjordt og har så dårlig sam vittighed☹️

Svar:
Kære anonym.
Jeg kan godt forstå, at det er noget der fylder meget for dig. Mange frygter at få private, intime billeder delt uden deres samtykke. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har skrevet til pigen igen og spurgt, om hun stadig har billederne og videoen liggende, og ud fra det du skriver, så lyder det ikke til, at hun har gemt eller delt det rundt. Du har ret i, at man aldrig kan vide sig sikker på Snapchat, men når hun ikke har taget screenshots, så har hun skulle gøre sig ret umage for at få taget et billede af det på en anden måde. Så mit bedste råd til dig er at prøve at stole på hende.
Mange skammer sig over at have taget og sendt meget private billeder til andre, og fortryder det efterfølgende. Hvis man skriver med en, man er tiltrukket af eller godt kan lide, så kan man godt blive fanget i et øjeblik, hvor ens lyster tager over og ens fornuft forsvinder en smule, og man fx gør som du gjorde. Når man så er ude af øjeblikket igen, kan det være svært at forstå, hvorfor man gjorde som man gjorde. Men det er meget almindeligt at opleve at ens lyster tager over, når man er tiltrukket af en anden person. Det er som om, at det er en anden del af ens hjerne, som tager over, og man kan ikke rigtig forklare det efterfølgende.
Jeg skriver det for at sige til dig, at det du har oplevet og det du har gjort, er en meget naturlig ting, når man er tiltrukket af en anden person. Men samtidig er det også vigtigt for mig at sige, at vi har nogle regler og love, som siger, at man ikke må dele seksuelt indhold af sig selv, når man er under 18 år. Medmindre man er 15 år og sender det til en kæreste, så må man godt. Du kan selvfølgelig ikke gøre det om, men hvis du oplever at stå i samme situation igen, så kan det være godt at tænke over, at du faktisk skal have en bestemt alder for at sende den slags indhold til andre. På samme måde er det også ulovligt for hende pigen, du har sendt det her indhold til, at gemme det eller dele det. Hvis hun gør, så vil hun bl.a. kunne anmeldes for at have delt børnepornografi.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og forhåbentlig kan finde ro i, at det, du har delt med pigen, er helt væk.
Mange hilsner Pernille