Kærestes venner

brevkassespørgsmål

Kærestes venner

brevkassespørgsmål af
Nora
17 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Hejsa

Jeg har for et par måneder siden fået et super sød kæreste og jeg har efterhånden mødt hans venner. Af dem jeg har mødt synes jeg de er vildt søde alle sammen og vil super gerne være venner med dem også. Jeg føler mig bare virkelig akavet når min kæreste og jeg hænger ud sammen med dem, selvom de er rigtig søde til at prøve at starte en samtale med mig. Jeg kan bare ikke finde ud af smal talk overhovedet og jeg er bange for at de tror jeg er fuldstændig ligeglad med dem. Jeg har det generelt svært med at møde nye mennesker.

Og selvom min kæreste har sagt at han er ret sikker på at de kan lide mig, så tror jeg ikke helt på det alligevel. Jeg er nervøs for om de bare synes jeg er mega nederen.

Har i et forslag til hvordan man kan føle sig bedre tilpas iblandt andre og blive bedre til smalltalk? Og hvordan ved man om folk kan lide en eller ej?

Svar:

Hej Nora.

Hvor dejligt at du har fundet dig en sød kæreste, og endda med søde venner. Det er helt naturligt at være bange for, om ens kærestes venner ikke kan lide en. Det tror jeg fylder for langt de fleste, der lige har fået en kæreste. Ens venner betyder rigtig meget for de fleste, så derfor er det vigtigt, at ens kærestes venner godt kan lide dem, ligesom man ønsker, at ens egne venner også kan lide ens kæreste.

Du er langt fra den eneste, som synes det er svært at snakke med nye mennesker, og vide, om andre kan lide en. Det lyder til, at du rigtig gerne vil din kærestes venner og ønsker, at I alle kan have det godt sammen. Det kan faktisk gøre det ekstra svært at snakke og være sammen med dem, fordi der er noget på spil for dig. Det kræver generelt lidt øvelse at blive god til small talk, men jo mere man gør det, jo nemmere bliver det også. Det vigtigste er, at du ikke laver dig selv om til at være en person, du tror, at andre gerne vil have at du skal være, for så er det meget sværere at slappe af blandt andre. Så det vigtigste er, at du først og fremmest er dig selv. Og det kan godt være svært, og kræver at du hviler i dig selv og stoler på dig selv, og stoler på, at du er en, andre godt kan lide.  Husk på, at din kæreste har valgt dig. Så du er i hvert fald ikke mega nedern, som du selv frygter, at hans venner vil synes om dig.

Når man skal small talke, så kan det være godt at huske på, at andre som regel godt kan lide at snakke om dem selv. Så det kan være en god idé at spørge ind til dem, og det kan være om hvad som helst. Men alt fra skole, fritidsaktiviteter, familie osv. Det behøver ikke være store spørgsmål, men når fokus er på dem, så er det ikke på dig, og det kan for nogen være nemmere at være i. Det er ikke fordi, at det skal være et forhør, men forhåbentlig en samtale. Det kan fx være, at du spørger indtil hvor lang tid de har kendt din kæreste, hvor de mødte hinanden henne, hvad de som regel laver sammen osv. Det kan også være, at det er nemmere at snakke om nogle ting, som de fleste har en holdning til. Lige nu fylder Corona meget, så kan det være naturligt at snakke om det, og hvordan hans venner har oplevet det og nedlukningerne osv. Det kan også være om jeres skoler, fremtid osv.

En anden strategi kan også være, at I laver noget sammen. Det kan oftest være nemmere at tale sammen om noget man gør, end at man sidder og kigger på hinanden og er "presset" til at tale sammen. Det kunne fx være at tage ud og se noget sport sammen, tage til noget aktivitet i byen, eller hvad der nu lige giver mening for jer. Når man oplever noget sammen, kan det også føre en tættere sammen, fordi man deler noget sammen, som andre ikke har været en del af. Så måske det er en måde at komme tættere på dem.

Du spørger også til, hvordan man ved, om folk kan lide en. Det er der nok ikke noget klart og rigtigt svar til. Det er ofte en fornemmelse man har, og selv den kan være forkert eller svær at tolke. Typisk kan man kigge efter folks kropsprog, om de kigger på en, taler til en, er afvisende overfor en. Så jeg tror at det bedste du kan gøre lige nu er at stole på, når din kæreste siger, at hans venner godt kan lide dig. For du får ikke så meget ud af at tro eller frygte det modsatte. Det vil nok kun gøre dig mere usikker, når I er sammen med dem.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og mine forslag til, hvordan du snakker med din kærestes venner. Husk på, at det godt kan tage tid før det føles naturligt at snakke med nye mennesker og føler sig helt tilpas, når det er noget, man har det svært med i forvejen. Men jo mere man gør det, og jo oftere man kaster sig ud i det, jo nemmere vil det formentlig også blive. Så jeg håber, at du har mod på at snakke med dem. Held og lykke med det i hvert fald!

De bedste hilsner
Laura

LauraPernilles billede
Laura har svaret på dette spørgsmål