Skal jeg være bekymret?

brevkassespørgsmål

Skal jeg være bekymret?

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 4 år 2 uger siden

 Hej Jeg er en pige på 19, der i de seneste uger har været lidt bekymret. Jeg har den sidste måneds tid har ømme bryster, men det sidste uge er det blevet meget slemmere, så slemt at jeg ikke længere kan holde ud af have bh på. Min bekymring ligger i to ting!
1. Brystkraft ligger til min familie, jeg ved det er tideligt at få brystkraft når man er 19, men der er set eksempler på det. Jeg ved også, at det kun er en lille procentdel aF kvinder med brystkraft der har ondt i brysterne, jeg har bare aldrig prøvet nogen lignende smerte i mine bryster, heller ikke da jeg var i puberteten.

2. Kan jeg være gravid? Jeg tager p-piller og har gjort det i et godt stykke tid nu. På det sidste har jeg ja haft meget ømme bryster med også ureglmæssig farvet udflåd, samt vilde humørsvingninger. Min kæreste og jeg er generelt forsigtigt, men stoler på at p-pillerne virker selvom de ikke er helt 100%

Mit endeligt spørgsmål er så om jeg skal være bekymret? Eller om smerter som disse er helt normale og nok går i sig selv...

Svar:

Kære pige 19.

Ømme bryster kan ses i forbindelse med menstruation og er helt normalt. Brugen af p-piller i sig selv, kan faktisk også give ømme bryster.

Det med, at du pludseligt har fået ømme bryster og ændret udflåd, samt humørsvingninger kan jeg ikke helt udelukke kunne være tegn på graviditet.... Jeg synes du skal prøve at tage en graviditetstest. De kan fås i håndkøb i de fleste supermarkeder og er ikke alt for dyre. Alternativt kan de købes over internettet, hvilket måske kan være lidt mere overskueligt i disse tider. Det er sådan, at man godt kan blive gravid, trods korrekt anvendelse af p-piller, omend det ikke sker ofte.  P-pillernes virkning  kan desuden påvirkes af fx diarre/opkast syge, hvorfor det er vigtigt at bruge en anden form for prævention i minimum 7 dage efter sådan en omgang (læs: kondom).

Brystkræft giver meget sjældent smerter i brysterne.  Jeg forstår dog godt din bekymring, når nu I har arvelig brystkræft i familien. Her er det vigtigt, at du lærer at undersøge din egne bryster for knuder, samt armhuler for hævede kirtler og er opmærksom på, hvis der kommer udslæt (eksem) på brysterne eller væske fra brystvorterne. Ved en af disse, skal du kontakte din egen læge mhp. vurdering. Du er meget ung nu, så jeg tror bestemt ikke det skyldes brystkræft. Omvendt, hvis du er meget bekymret kan det måske være rart nok at blive undersøgt ved din egen læge, således at du kan lægge bekymringerne lidt fra dig igen?

Håber det var svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh. Maja

Najas billede
Maja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål