Skal jeg fortælle min mor hvad jeg går igennem?
brevkassespørgsmål af
Kris
18 år
Hej brevkasse. Jeg har det sidste års tid haft et slemt hashforbrug (i hvert fald 3 joints om dagen) og har nu besluttet mig for at stoppe. Jeg har været clean i 2 uger nu, men det påvirker mit humør og overskud så meget, at jeg har haft store skænderier med min mor. Min mor ved ikke at jeg har røget hash, og jeg er ret sikker på at jeg ville blive smidt ud hjemmefra hvis hun fabdt ud af det. Jeg føler dog at min mor fortjener en forklaring på, hvorfor jeg hat været så let irritabel og ikke har haft overskud til noget som helst. Mit spørgsmål er om jeg burde fortælle min mor det?

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål. Du stiller et både svært og kompliceret spørgsmål, som jeg godt kan forstå, at der fylder for dig. Jeg håber at jeg kan hjælpe dig lidt på vej til den rigtige løsning for dig.
Du fortæller, at du det sidste års tid har haft det, du kalder et slemt hashforbrug, og nu har du så besluttet dig for at stoppe. Allerførst synes jeg, at du fortjener anerkendelse for at have stoppet med at ryge hash. Det er stærkt gået, at du har reageret på din vurdering af, at det var blevet for meget for dig. Det kræver en enorm styrke at komme ud af et for stort forbrug, og det ønsker jeg for dig, at du kan holde fast i.
Du fortæller, at du har været clean i 2 uger nu, og at det påvirker dit humør så meget at du har haft store skænderier med din mor. Du skal først vide, at det er helt normalt, at ens humør svinger mere end normalt, i perioden lige efter man er stoppet med at ryge hash fast. Det er typisk noget, der går over igen, efter 2-3 uger.
Nu spørger du så, om du burde fortælle din mor, at du har haft et større hashforbrug. Det er der selvfølgelig intet facit på, men min umiddelbare tanke er, hvad fordelene og ulemperne ved at gøre det ville være?
Noget der kan hjælpe, når man skal træffe en større beslutning, er netop at lave en liste over for og imod, og så prøve at sammenligne og afveje, hvad der giver bedst mening for en. Kunne det være en idé for dig?
Du skriver at du tror, at hun vil smide dig hjemmefra, hvis hun fandt ud af det. Hvad får dig mon til at tænke det? Det kan selvfølgelig gøre en mor ked af det at vide, at hendes søn har haft et problematisk forhold til hash. Men at smide sin søn ud hjemmefra er også en stor og meget alvorlig beslutning. Er det realistisk at hun vælger det, eller kunne det åbne op for en samtale om, hvordan du egentlig går og har det?
Det kan jo være, at samtalen kan bevæge sig i en helt anden retning, selvom den i starten ville være svær, og at I på den måde kunne komme tættere på hinanden. Måske ville hun også, om du selv nævner, kunne forstå dig og din adfærd bedre, hvis hun vidste mere om hvad der lå bag?
Det kan selvfølgelig også være, at din mor reagerer meget voldsomt på det du fortæller, og handler på en måde, der hverken er god for dig eller hende. På den måde kan der også i nogle tilfælde være en idé i at vente med at fortælle sådan nogle ting, til de er kommet lidt på afstand, og i periode, hvor det er lidt mere stabilt mellem jer.
Så, alt i alt tror jeg det er vigtigt du overvejer hvorfor du skal fortælle hende det. Hvad vil du gerne opnå? Og har du lavet en liste med for og imod, og taget en vurdering derfra?
Jeg ønsker dig held og lykke med beslutningen og håber at du kan bruge svaret.
Kærlig hilsen Jeppe