Er bange for at dø
brevkassespørgsmål af
Marcus
14 år
Hej Jeg ved ikke om der er noget galt med mig eller om det er normalt. Men det sidste stykke tid er jeg begyndt at tænke på døden og hvad der sker når man dør. Når først jeg er begyndt at tænke på det så kan jeg slet ikke styre det og jeg bliver virkelig bange. I sidste uge var der en aften hvor tankerne bare gik amok så jeg sov ikke om natten. Er jeg ved at blive sindssyg og betyder de her tanker at jeg kommer til at dø snart. Håber i svarer for jeg har det ikke så godt. Ham der er bange

Svar:
Kære Marcus
Tak fordi du deler dine tankerne med os. Der er absolut intet galt med dig. Det er meget almindeligt, og stort set alle går igennem en fase i deres liv, hvor man bekymrer sig over, hvad der sker, når man dør. Du er ikke alene, de fleste oplever noget lignende på at eller andet tidpunkt i livet.
Det lyder til, at du går igennem en hård periode for tiden. Nogen gange kan hovedet fyldes med et kæmpe tankemylder, som kun virker til at blive ved med at vokse. Og det er aldrig sjovt, men det er helt okay at have mange tanker omkring døden og føle, at døden er lidt uhyggelig, men det betyder på ingen måde, at du er ved at blive sindssyg. Og det betyder heller ikke, at du snart skal dø. Tværtimod, det er alt sammen noget, der foregår oppe i hovedet, og som formentlig blot er en fase, der med tiden forhåbenlig nok skal gå over. Døden er lig med savn, og det kan til tider være virkelig svært og bekymrende at tænke på. Hvis tankerne bliver for meget for dig, anbefaler jeg at tage nogle dybe vejrtrækninger og forsøge at tænke på noget andet. Det kan du evt. forsøge at gøre ved at læse i en bog eller lytte til lidt musik, eller andet du ved, der kan være med til at distrahere dig for de uhyggelige tanker.
Døden kan være et ømt emne at dele med andre og snakke om. Men det kan virkelig hjælpe at være åben omkring det og at fortælle sine nærmeste evt. dine forældre, hvordan du føler og har det. På denne måde kan det hjælpe dig med at få de ubehagelige tanker ud af hovedet og få støtte fra dine nærmeste. Selvom det kan være svært at åbne sig op til andre, synes jeg ikke du skal gå rundt med det alene, da det nemt kan bygge sig op og blive endnu sværere. Og husk at alle vil kunne genkende lignende tanker, fordi tanker om døden er en del af livet for alle mennesker.
Det kan være en god ide at være opmærksom på om tankerne udvikler sig og giver svedige håndflader, eller bliver ved med at holde dig vågen om natten. Hvis tankerne om døden fylder mere og mere i hverdagen, er det vigtigt at du får talt med nogle voksne om det, så du kan få hjælp til at få tankerne til at fylde mindre. Det kunne være dine forældre eller en anden voksen du er tryg ved.
Jeg håber, jeg var behjælpelig med dit spørgsmål. Hvis du har behov for at snakke yderligere om det, er du mere end velkommen til at skrive ind til vores chat.
De bedste hilsner
Kasper