2 i en

brevkassespørgsmål

2 i en

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Okay så, jeg mødte den her fyr for en 9 måneder siden, og vi er nu blevet flirts, kan virkelig lide ham, men mit problem er at min veninde og ham er venner(heller ikke problemet) og han har fortalt hende at han føler han bliver mere og mere aseksuel jo ældre han bliver, så mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig til det for elsker ham jo og vil gerne ham seksuelt, men det er jo så ikke det han gider hvilket er okay for mig, men jeg ved bare virkelig ikke hvordan jeg skal forholde mig til det.

Hvad synes i???

Og så også lige kort et andet spørgsmål. Min flirt bliver 18 i år og jeg bliver 15, men jeg  ved ikke er det okay? Eller er det ikke?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit brev.

Der er en lille procentdel af personer, der føler sig som aseksuelle, hvilket betyder, at de som sådan ikke har nogen eller meget lidt seksualitet. For nogle aseksuelle betyder det, at de ingen lyst har til sex, for andre, at de kun har meget lidt lyst. Nogle interesserer sig overhovedet ikke for sex, mens andre har seksuelle fantasier og også onanerer, men de har ingen lyst til sex med andre mennesker. Nogle aseksuelle er nærmest frastødt ved tanken om at dyrke sex, andre oplever bare ikke, at det gør noget for dem. For mange aseksuelle kan det stadig være vigtigt med kys, kærtegn og nærhed til en kæreste. Og det er måske et godt sted at starte. Med kys, kærtegn og nærhed og se hvordan han responderer på det. Men angående hans ytring om at føle sig mere og mere aseksuel, så er det en information du har fra en anden og derfor er det ikke en samtale I to har haft endnu.

Hvis han selv skulle nævne det for dig, er det derfor vigtigt du spørger ind til hvordan han føler og definerer dét at være aseksuel. Hvad betyder det for ham? Som jeg har remset op er det meget forskelligt fra person til person. Hvis han er aseksuel, så er det en form for seksualitet, der skal respekteres på samme måde, som hvis man er homoseksuel, heteroseksuel eller biseksuel. Så hav respekt for det.

Men husk samtidig, at give udtryk for dine egne behov og ønsker, når i åbner op for denne dialog.. Hvad tænker han om dine behov?  Og hvordan kan I være i et forhold, hvor jeres behov er forskellige? Det er meget normalt at partnere har forskellige behov,  det er blot vigtigt at I får talt åbent om det og på den måde ikke kommer til at overskride hinandens grænser, men finder en balance, hvor I begge kan være jer selv og trives i kærligheden til hinanden.

Angående dit sidste spørgsmål, så tænker du sikkert på om det juridisk er ok for din flirt og dig at være sammen både som kærester måske, men også seksuelt. En person på 15 kan godt være sammen med én på 18 år, hvis der er samtykke. Der er ikke noget juridisk, der forhindrer jer i dette. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, så hvis der skulle ske noget inden du bliver 15 er det en anden sag. Loven om den seksuelle lavalder er til for at beskytte børn/unge fra at blive udnyttet af nogen som er ældre end dem selv. Loven rummer også elementer, der er til for at beskytte unge over 15 år (Paragraf 223), men er kun relevant for dig og din flirt, hvis han på nogen måde er i en ovelegen position i forhold til dig. Det vil sige hvis han er i en autoritetsfunktion, hvor han kan bestemme over dig eller har en form for ansvar for dig. Men det indikerer du ikke i dit brev, så derfor ser jeg ikke noget problem i at I er sammen. Dog vil jeg gerne nævne, at det er vigtigt med samtykke. Danmark har lige vedtaget en ny samtykkelov, hvor begge parter skal sige ja til seksuelt samvær. Særligt den "aktive person" skal sikre sig, at den anden gerne vil.

For at opsummere, så er mit råd til dig, at du tager samtalen med ham, hvis han åbner op om sin aseksualitet. Hør hvad det betyder for ham. Gør derefter tanker om, hvorvidt du kan se dig selv i sådan et forhold. En åben dialog kan gå flere veje og det kræver selvfølgelig mod at turde tale om de her ting. Du kan godt tage initiativet til samtalen, men det skal være når du fornemmer, at det er noget han gerne vil dele med dig.

Håber du kan bruge mit svar. Held og lykke med kærligheden

De bedste hilsner, Lisa.

cyberhuslisabjs billede
Lisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål