Sidder fast i udlandet
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Nu skal o høre her, er en pige på 17 år som er rejst alene til udlandet. Er så kommet alvorligt op og skændes med min mor over messenger, hvor hun så siger at jeg ikke ser en krone eller billet hjem til dk fra hende af. & at jeg skal glemme hende og aldrig kontakte hende igen, får så blokeringen efter. Ved ærligtalt kkke hvad jeg skal gøre har hverken mad eller penge til mad &v kl bare gerne hjem til dk.

Svar:
Hej med dig.
Hvor kan jeg godt forstå, at du bare gerne vil hjem. Det lyder slet ikke som en rar situation, så jeg vil forsøge, så godt jeg kan at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre. Du skriver, at din mor har blokeret dig på messenger, men jeg tænker om du måske har et telefonnummer på din mor som du kan ringe eller skrive til, og fortælle hende, at du rigtig gerne vil hjem, og at du ikke er tryg ved situationen? Man kunne i hvert fald håbe, at det vil få hende til at genoverveje hendes beslutning, for tit får man sagt nogle ting i "kampens hede", som man begge fortryder, og jeg håber også at det er tilfældet her. Men hvis det ikke er tilfældet og hvis du ikke kan få hjælp af din mor, så tænker jeg om et alternativ måske kunne være et andet familiemedlem? Din far eller måske en bedsteforælder eller en tredje, som kan hjælpe dig med at få købt en billet, så du kan komme hjem?
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så tænker jeg, at det bedste, du så kan gøre, er at tage kontakt til Borgerservice og forklare dem din situation. Da du er under 18 år, så går jeg stærkt ud fra, at de vil finde en måde at få dig hjem på. Når man er i udlandet, så er nummeret til Borgerservice: 004570251881, og ellers så har Udenrigsministeriet også et globalt vagtcenter, som man kan ringe til hvis man har akutte problemer, hvor nummeret er 00453392112.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, så du kan komme godt hjem igen, og så håber jeg at uanset, hvordan du kommer hjem, at din mor og dig kan få snakket ud. Som sagt så sker det nogle gange, når man er oppe og skændes, at begge parter får sagt ting, som man i virkeligheden ikke mener, og jeg håber at det samme gør sig gældende her, og at I kan blive "gode venner" igen. Hvis det eventuelt er noget, du har lyst til at snakke om, er du velkommen til at kigge forbi brevkassen igen, eller måske vores 1-1 chat.
Mange knus og positive tanker fra Amanda