Vil være psykolog
brevkassespørgsmål af
Anoxx
15 år
Hej cyberhus. Jeg har overvejet at blive psykolog, da mine familier og venner siger at det kunne være et job for mig. Jeg synes selv at det lyder som et meget spændene job. Jeg har da bare et problem, mit gennemsnit er meget lavt. Mit gennemsnit er på 8,1 og hvis man vil være psykolog skal man have et gennemsnit på 11,5 og det lyder ret umuligt for mig! Jeg synes selv jeg arbejder hårdt. Jeg rækker hånden op, og er aktiv i timerne, men alligevel giver lærerne mig lave karakter, som jeg selv synes er unfair. Hvordan kan jeg forbedre mig?

Svar:
Kære Anoxx
Jeg synes det er helt vildt sejt at du allerede nu har en idé om hvad du gerne vil være, og det virker til at både din familie og dine venner støtter op om drømmen.
Umiddelbart så tænker jeg ikke at dit karaktergennemsnit er lavt, men jeg kan godt se at der er et stykke op til 11,6. Du skriver at du allerede gør en hel masse for at følge med og være aktiv i timerne, og det er bare super godt. Nogle gange kan det bare være svært helt at vide hvad læreren ønsker, og derfor tænker jeg at du måske skal prøve at spørge ham/hende hvad du kan gøre for at få en bedre karakter i deres fag. På den måde viser du også ham/hende at du virkelig gerne vil gøre en indsats.
studieportalen  er der en som har lavet en guide over hvad man kan gøre for at få bedre karakterer, og du kan måske også finde mere inspiration her.
Derudover så skal du vide at man altid kan søge ind på psykologistudiet gennem kvote2. Her er der en liste over hvad du skal være opmærksom på når du søger via kvote2.
Her til sidst vil jeg også gerne lige nævne at du jo stadig er ung, og at du har god tid til at ændre dit gennemsnit, inden du kan starte på universitetet. Det kan også være at du får andre ideer til andre studier undervejs, og der er faktisk en del andre studier der minder om psykologi, og det er muligt at tage en kandidat i psykologi selv når man har en anden bachelor uddannelse, f.eks. pædagogik, sociologi eller antropologi. Hvis du nu er nysgerrig på hvordan det kan stykkes sammen, så er Evejledningen et rigtig godt sted at få rådgivning. De har både chat, telefon og mail, og de ved rigtig meget om hvilke muligheder man har.
Jeg håber du finder vejen til din drøm, og at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Signe