Cutting

brevkassespørgsmål

Cutting

brevkassespørgsmål af
Laura
13 år
Oprettet 2 år 9 måneder siden

Hej cyberhus jeg hedder Laura jeg startede med at cutte for et år siden måske. jeg har altid slået mig selv osv måske for at få mine forældres opmærksomhed jeg har dog aldrig sagt det til dem. Jeg cutter når jeg har brug for at afstresse eller jeg er ked af det. Jeg bliver meget rørt over min familie mest mine forældre. Jeg føler ikke at de værdsætter mig nok og jeg har mange problemer med medlidenhed osv. jeg vil altid gøre dem glade og stolte. Jeg har ikke lyst til at sige til dem når jeg græder fordi jeg har det rigtig dårligt med at gøre sem kede af det jeg vil bare gerne havde de er glade så jeg tager det ud over mig selv og prøver at gøre noget ved det. Jeg er blevet lidt afhængig af det selvom jeg ikke gjorde det så ofte. Jeg ved ikke helt Hvad jeg skal gøre ved det. Jeg vil ikke sige det til mine forældre fordi jeg vil ikke have at de skammer sig over mig. Jeg føler meget at når jeg bliver sur på dem at jeg skal bære 3 personers følelser på mig fordi jeg kan ikke sige til dem at jeg er ked af det fordi jeg er bange for deres følelser men jeg kan heller ikke, ikke gøre noget så jeg vælger at cutte fordi ingen lægger mærke til det. det er sådan jeg håndtere det hvad skal jeg gøre?

Svar:

Kære Laura

Hvor er det godt at du skriver når du har det rigtig svært, og det kan jeg tydeligt fornemme at du har.

Du skriver at du er blevet lidt afhængig af at lade det gå ud over dig selv, når du har det dårligt.

Jeg kan godt følge din tanke om at du ikke vil gøre dine forældre kede af det. Sådan er der mange unge der tænker.

Men i virkeligheden vil forældre virkelig gerne hjælpe, og det kan de kun gøre hvis de ved at du er ked af det. Hvis dine forældre ved at du har det rigtig svært ville de måske nok blive kede af det, til at starte med. Til gengæld er jeg sikker på at de ville blive rigtig glade for at du fortæller dem om dine problemer, for så har de nemlig chancen for at hjælpe dig.

Så når du spørger om hvad du kan gøre, så er mit bedste råd faktisk, at du prøver at snakke med dine forældre.

Jeg ved godt at det er rigtig svært. Det ER svært at fortælle om de ting der gør ondt indeni, men lige præcis derfor tænker jeg faktisk også at dine forældre vil være vildt stolte af hvor modig du er, hvis du prøver.

Jeg synes du skal overveje at skrive de her ting til dine forældre. Jeg kan se at du er god til at sætte ord på dine tanker, og nogle gange kan det også være lidt lettere at få tingene "sagt", hvis man kan gøre det på skrift. Skriv et brev eller måske bare en sms.

Både det her med at du ikke føler dig værdsat af dine forældre, og at du lader det gå ud over dig selv, fordi du er så ked af det. Begge dele handler om dit forhold til dine forældre, og derfor er det også noget der kan give god mening at løse SAMMEN med dem.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål